Jak podnieść visibility Tech Commsów?
Jeśli jesteś Tech Writerem wystarczająco długo, z pewnością jest dla ciebie jasne, że nie wiedzieć czemu pozostajemy nieco w cieniu 🤔
Dlatego dziś będzie o wychodzeniu z cienia.
Temat podniosła nie tak dawno temu Nicole Alexandra Michaelis, w swoim poście Why I no longer believe in Content design. Nicole rozwija swoją myśl dalej w podcaście Content rookie.
Temat samotności i niezrozumienia roli contentowca mocno wybrzmiewał również podczas zeszłorocznej konferencji Soap.
Podczas jednego z lightning boxów, Cynthia Peter wystąpiła z rewolucyjną wręcz odezwą do wszystkich zgromadzonych, abyśmy wzięli sprawy w swoje ręce i zaczęli się wreszcie promować. Takie zawołanie widocznie zelektryzowało publiczność. Wszyscy zgadzali się, że czas już najwyższy i potrzeba jest paląca 🔥
Cynthia jako rozwiązanie sugerowała udział w konferencjach developerskich, żeby przybliżyć naszą pracę temu środowisku. I takie inicjatywy są z całą pewnością słuszne.
Wymagają one jednak:
- dostania się na taką konferencję
- umiejętności speakerskich
- wysokiej odporności na stres
Jeśli więc nie czujemy się całkowicie pewnie na scenie w sali wypełnionej programistami, nie traćmy nadziei! 😉
Możemy zacząć wdrażać zmianę w mniejszej skali, powiedzmy na poziomie firmy, w której pracujemy.
Jak? Na to być może każdy z nas ma jakieś swoje metody. Ja opowiem wam o swoich.
Demo
Jeśli pracujesz w IT, jest duża szansa, że zespoły z którymi współpracujesz organizują sesję Demo, gdzie pokazują co udało im się zbudować przez jakiś okres czasu, sprint, kwartał, etc.
Możesz poprosić osoby prezentujące żeby dołączyły slajd z linkami do miejsc gdzie funkcjonalność, o której będzie mowa jest udokumentowana. Najlepiej jednak sam stwórz taki slajd, żeby maksymalnie ułatwić sprawę dla prezentera.
A skoro to Demo, dorzuć też jakiś zrzut ekranu z dokumentacji, żeby nie pokazać samych linków, ale zaprezentować się bardziej wizualnie. Na przykład, zrób zrzut nagłówka i pierwszych dwóch paragrafów. Możesz dodać też swoje zdjęcie, a co! 😉
Podziękowania
Zazwyczaj osoba prezentująca na Demo nie będzie miała nic przeciwko. Co więcej, z czym spotykam się bardzo często, podczas samej prezentacji, Tech Writer który udokumentował funkcjonalność jest wspomniany razem z ogólnym podziękowaniem za dobrą współpracę 🙂
Podsumowanie kwartału
W zależności w jakich interwałach czasowych funkcjonuje twoja firma, możesz też zapoczątkować wysyłanie maili z aktualnościami z twojego działu. Klasycznie, rzeczy, które warto podkreślić to między innymi:
- Wdrożone funkcjonalności, które twój dział dokumentował wraz z linkami do tej dokumentacji, jeśli ktoś chciałby poczytać więcej.
- Nowi Tech Writerzy dołączający do zespołu.
- Linki do ciekawie zrobionych i ogólnodostępnych portali dokumentacyjnych innych firm.
- Użyteczną poradę pisarską - pamiętaj, że nie tylko my w firmach piszemy! Możesz dodać link do waszego style guide’a.
Kiedyś pracowałam w firmie, w której współtworzyłam cotygodniowy branżowy newsletter.
Wiecie kiedy jest największa szansa, że ludzie taki newsletter zauważą i otworzą? Po lunchu w piątki!
Wszyscy generalnie szykują się już do zakończenia tygodnia. A jeśli wtedy nie zajrzą, to zajrzą w poniedziałek do porannej kawy 😀
Niech liczby mówią same za siebie
Znajdź sposób, żeby przedstawić swoją pracę w liczbach. Na przykład:
- Ile funkcjonalności udokumentowałeś w danym przedziale czasowym? (uśrednij, policz zamknięte taski)
- Z iloma SMEs musiałeś się skontaktować, żeby w pełni zrozumieć i opisać nową funkcjonalność?
- Ile bugów dokumentacyjnych udało ci się rozwiązać?
A najlepiej, jeśli przedstawisz to w jakimś zgrabnym pie charcie! 🤩
Slack, Teamsy i kariera w kinematografii
Używaj ogólnych kanałów, gdzie gromadzą się produktowcy czy programiści z obszaru którym się zajmujesz. Publikuj tam zwięzłe opowieści o twojej pracy i warsztacie.
Z życia Tech Writera
Przypuśćmy, że zespół poprosił cię o wymyślenie nazwy dla nowego atrybutu. Możesz krótko opisać co robisz, żeby na końcu powstała krótka lista z sugestiami.
To jest nie lada wyzwanie i jako takie powinieneś to opisać! Są trudy i przeciwności i świat musi o tym usłyszeć. Każdy nowy pomysł ma wady i zalety.
Możesz opisać na przykład:
- Czy robisz burzę mózgów? Jeśli tak, to solo czy prosisz o udział innych Tech Writerów?
- Jakich kryteriów potem używasz robiąc selekcję?
- Czy używasz jakichś narzędzi?
- Czy masz ulubiony Thesaurus?
Możesz też podlinkować ogólnodostępne wytyczne i dobre praktyki z dziedziny UX copy lub poprosić o ocenę trzech wersji jednego komunikatu błędu. Niech zagłosują który podoba im się bardziej.
Chodź tam gdzie Produktowcy i UXsi
Kiedy ktoś publikuje post o funkcjonalności, którą opisywałeś ty lub ktoś z twojego zespołu, na przykład, że właśnie wydali jakąś konkretną zmianę, w tym samym wątku wklej link do dokumentacji.
Opatrz go oczywiście odpowiednim intro: Hej, w razie gdybyście potrzebowali więcej informacji, dokumentację która jest już dostępna dla klienta możesz znaleźć pod TYM LINKIEM. Feedback mile widziany!
Chwalmy się tym co robimy!
Co wy tam w ogóle robicie w tych Tech Commsach?
Nagraj filmik opisujący proces tworzenia dokumentacji. Innym razem opowiedz o narzędziach, których używacie. Pokaż różnie smaczki, które twój CMS umożliwia.
A może macie skomplikowany proces publikowania treści? Kto wie, może jakiś programista znajdzie trochę czasu żeby pomóc ci co nieco usprawnić? 🤔
Postuj to wszystko na jakimś kanale przeznaczonym do dzielenia się wiedzą, jeśli taki istnieje.
Wszystko pięknie ładnie...
Jak ze wszystkim w życiu, jest pewna granica. Wszyscy dobrze wiemy, że właściwie każdy Tech Writer ma masę roboty, żeby nadążyć za developmentem. Nie wspominając o dodatkowym wysiłku poświęconym na promocję swojej pracy.
I to jest całkowicie zrozumiałe.
Jeśli czujesz się na siłach, możesz zacząć od małych zmian, zaplanować je i zbierać materiał w tak zwanym między czasie, na przykład w trakcie kwartału.
Zrób sobie dedykowany plik i zapisuj pomysły. Jeśli jesteś częścią większego zespołu, możecie to przedyskutować i być może podzielić się pracą.
Potem zarezerwuj sobie czas w spokojniejszym okresie (dosłownie: blokuj kalendarz 😉) żeby stworzyć konkretne posty.
Każda taka inicjatywa pomaga w promocji naszej funkcji, uświadamia innych o wartości jaką dodajemy do produktu i firmy.
I pozwala mieć nadzieję, że pewnego dnia, za siedmioma górami, zaangażują nas odpowiednio wcześnie i dadzą pełen kontekst na pierwszym spotkaniu 😀
A tak poważnie, jeśli tylko mamy możliwość, przypominajmy sobie od czasu do czasu, że nasza praca nie polega tylko na zamykaniu tasków.
Pielęgnujmy w sobie pasję do efektywnej komunikacji! 💪