
UX writing w praktyce - rola, zadania i wyzwania UX writera
Czym jest UX writing i jakie wyzwania stawia ta rola? Jeśli myślisz o karierze w UX writingu lub po prostu chcesz się więcej o nim dowiedzieć, ten artykuł omawia ogólne podstawy i podaje źródła do dalszego zgłębiania wiedzy.
Czym jest UX writing?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest UX writing i co oznacza w praktyce. Posłużę się przykładem osoby, która pracuje na stanowisku UX writera w firmie rozwijającej aplikację bankową. Najczęściej osoba ta będzie odpowiedzialna za tworzenie wszelkiego rodzaju treści pojawiających się w aplikacji, takich jak:
- powiadomienia i wiadomości powitalne,
- komunikaty (np. “Nieprawidłowy numer konta”, “Nie odnaleziono w historii”, “Brak połączenia z internetem”),
- nazwy przycisków i zakładek,
- teksty pomocnicze i dodatkowe informacje (np. “Hasło musi mieć minimum 8 znaków”).
Warto też wspomnieć, że UX writing jest ściśle powiązany z interfejsem i bez niego nie istnieje. W aplikacjach mobilnych kluczowym elementem jest oszczędność miejsca i przygotowanie treści, które są krótkie, zrozumiałe i łatwe w odbiorze. W przypadku stron internetowych, UX writer będzie mógł sobie pozwolić na większą szczegółowość, ponieważ przestrzeń jest znacznie mniej ograniczona. Projektowanie treści różni się więc w zależności od tego, czy dotyczy aplikacji mobilnych czy stron internetowych.
W idealnym świecie UX writer powinien mieć do dyspozycji wytyczne, które są zgodne ze strategią firmy i kierować się nimi podczas swojej pracy. Cały sens tkwi w tym, aby treści nie tylko wyświetlały się użytkownikom, ale także spełniały szereg innych wymagań, takich jak spójny ton i prosty styl komunikacji. To jednak nie wszystko. W firmach, w których dopiero zaczyna się kłaść nacisk na jakość treści w interfejsie, UX writer zwykle jest pierwszą osobą odpowiedzialną za zebranie zasad pisowni i wskazówek w ogólnodostępny poradnik, znany jako UX style guide.
Założeniem UX writingu jest więc nie tylko tworzenie jasnych i skutecznych tekstów w interfejsie, ale również budowanie spójnego i pozytywnego doświadczenia użytkownika. To doświadczenie nie zależy wyłącznie od treści, ale również od jej umiejscowienia i dopasowania graficznego. Krótkie, precyzyjne komunikaty w odpowiednim miejscu interfejsu pomagają użytkownikowi zrozumieć co się dzieje, sprawnie wykonywać kolejne kroki lub uniknąć błędów. Długie, chaotyczne i źle umiejscowione teksty wywołują frustrację i zakłopotanie. UX writing jest więc niezbędnym elementem w projektowaniu interfejsów, który realnie wpływa na doświadczenia użytkownika, skuteczność produktu i wyniki biznesowe.
Granica między UX writerem a technical writerem
Dla wielu osób praca UX writera i technical writera może wyglądać niemal identycznie - w końcu obie role polegają na pisaniu tekstów związanych z produktem. W rzeczywistości jednak różnią się kontekstem pracy i miejscem, w którym użytkownik spotyka się z ich treściami. UX writer działa w interfejsie produktu, a technical writer w dokumentacji i materiałach pomocniczych.
Poniższa ilustracja obrazuje te różnice. UX writer skupia się na treściach wewnątrz produktu i analizuje najmniejsze detale projektowania treści w interfejsie. Zazwyczaj jest częścią zespołu UX i ściśle współpracuje z UX designerami nad tworzeniem ścieżki użytkownika. Jego największym wyzwaniem jest tworzenie treści, które będą zrozumiałe dla użytkowników i pojawią się w odpowiednim momencie czy miejscu. Technical writer z kolei koncentruje się na tworzeniu dokumentacji, instrukcji obsługi czy przewodników krok po kroku. Jego głównym zadaniem jest jasne przekazanie działania produktu i wskazanie użytkownikowi, jak osiągnąć zamierzony cel.
Źródło: https://technicalwriterhq.com/career/ux-writer-vs-technical-writer
Należy pamiętać o tym, że UX writer to dość nowe stanowisko na rynku pracy i w wielu firmach jego obowiązki może pełnić technical writer. Dzieje się tak z kilku powodów:
- UX writera i technical writera łączą podobne kompetencje językowe. Technical writer pisze prosto i zrozumiale, co jest również jedną z głównych cech w UX writingu.
- Osoby pracujące na tych stanowiskach łączy znakomita znajomość produktu i użytkownika, a także ciekawość w ich odkrywaniu.
- Tworzenie standardów to codzienność w pracy technical writera, jak i UX writera.
W praktyce wiele kompetencji UX writera jest w zasięgu technical writera. Dlatego naturalnym wydaje się to, że zanim firma wyodrębni stanowisko UX writera, technical writer zajmuje się pisaniem treści w interfejsie, gdyż posiada wymagane do tego kompetencje.
Co zrobić, gdy firma nie ma UX style guide
Z takim problemem boryka się wielu UX writerów, a czasami także technical writerów, którzy pełnią obowiązki UX writera. Kontynuując przykład aplikacji bankowej, wyobraźmy sobie, że UX writer musi uporządkować styl i sposób komunikacji w interfejsie. Przeglądając treści zauważa, że np. komunikaty błędu są niespójne - w jednym miejscu widnieje “Błędne hasło”, w innym “Nieprawidłowe hasło”, a jeszcze w innym “Nieprawidłowe dane”. Skoro wszystkie te komunikaty odnoszą się do jednej sytuacji, powinny brzmieć w jeden, ujednolicony sposób, aby nie wprowadzać użytkownika w zakłopotanie. To tylko jeden z wielu przykładów, z którymi UX writerzy mierzą się na co dzień.
Oto kilka pomysłów, które mogą okazać się pomocne w podobnych sytuacjach:.
- Zrób przegląd istniejących treści. Zapytaj zespół programistów czy mogą wygenerować plik wszystkich treści, które pojawiają się w interfejsie produktu. W ten sposób będziesz w stanie przeanalizować styl i język napisanych już treści. Pomoże Ci to określić, na jakim etapie jesteś. Być może część istniejących treści jest napisana w sposób prawidłowy i może stanowić solidną podstawę w tworzeniu bazy zasobów UX.
- Zacznij pracę nad UX style guide. Na początek wystarczy zebrać rzeczy, które na pierwszy rzut oka wydają się banalne, ale to dobry punkt wyjścia do dalszego rozwijania style guide. Wypisz zasady pisowni, które będą stosowane w poszczególnych elementach interfejsu produktu. Pamiętaj o tym, że ton, w jakim pisane są treści, powinien być spójny z profilem firmy. Możliwe, że będziesz potrzebować konsultacji i akceptacji ze strony innych zespołów. Jeśli natomiast tworzysz treści w języku angielskim, zdefiniuj, czy będą one w brytyjskim, czy amerykańskim angielskim. Te na pozór proste rzeczy będą stanowić kluczową część UX style guide.
- Skonsultuj sporządzane zmiany i zasady z zespołem. Wszyscy powinni być świadomi tego nad jakimi zmianami pracujesz i jak to wpłynie na ich pracę. Ważne jest to, aby zasady były zrozumiałe dla wszystkich.
- Skorzystaj z istniejących już zasobów. Bardzo często firmy decydują się na korzystanie np. z Google Style Guide zamiast tworzenia własnego. Poniżej znajdziesz kilka innych przykładów:
Powyższe przykłady z pewnością posłużą jako inspiracja zarówno przy tworzeniu pierwszego style guide w firmie, jak i przy rozwijaniu istniejącej bazy zasobów UX.
Od czego zacząć naukę UX writingu
Jeśli UX writing wciąż jest jest dla ciebie nieodkrytym lądem, poniżej znajdziesz listę dodatkowych materiałów, które pozwolą ci poznać bliżej tę dziedzinę i rozwieją wiele wątpliwości.
Książki:
- Microcopy: The complete guide - Kinneret Yifrah
- UX writing: Moc języka w produktach cyfrowych - Wojciech Aleksander
Kurs:
- Introduction To UX Writing (Udemy)
Oprócz powyższych rekomendacji warto również wspomnieć o stronie UX Writing Library, która jest encyklopedią wiedzy dla UX writerów. Co więcej, w zakładce Events znajdziesz listę najbliższych wydarzeń związanych z UX. Warto ją śledzić, ponieważ regularnie pojawiają się tam darmowe konferencje organizowane przez organizację Button.
UX writing to zdecydowanie więcej niż pisanie krótkich komunikatów. To tworzenie
treści, które są przemyślane, spójne z profilem firmy i umieszczone w
odpowiednich miejscach produktu. Każdy krok w kierunku uporządkowania treści ma
realny wpływ na zadowolenie użytkowników i podnosi jakość produktu.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z UX writingiem, korzystanie z dostępnych
materiałów, obserwowanie dobrych praktyk i doskonalenie warsztatu znacząco
ułatwi proces nauki.