Przejdź do głównej zawartości

Dlaczego komunikaty o sukcesie mają znaczenie

· 7 min aby przeczytać

Komunikaty o sukcesie potwierdzają poprawne wykonanie działania i wzmacniają zaufanie użytkownika do produktu.

W tym artykule dowiesz się, jak tworzyć je w sposób jasny i spójny.

Po co nam komunikaty o sukcesie?

Komunikaty o sukcesie (success messages) to jedne z najważniejszych treści, z którymi spotykają się użytkownicy produktów cyfrowych.

Wyobraź sobie, że wykonujesz przelew i nie otrzymujesz żadnego potwierdzenia. Jak wyglądałyby nasze doświadczenia, gdyby nagle wyłączyć komunikaty o sukcesie w produktach cyfrowych, z których korzystamy na co dzień? Z pewnością nie czulibyśmy się ani pewnie, ani spokojnie.

Komunikaty o sukcesie są tak oczywistym i nieodłącznym elementem produktu, że często nie zwracamy na nie uwagi. Tymczasem ich projektowanie i pisanie to nie lada wyzwanie.

W tym artykule przeczytasz o tym, dlaczego komunikaty o sukcesie są tak ważne, poznasz przykłady z różnych firm oraz dowiesz się, o czym warto pamiętać pisząc takie treści.

Definicja komunikatów o sukcesie

Komunikaty o sukcesie informują użytkowników, że dana akcja została wykonana w sposób prawidłowy. Dzięki nim nie muszą się zastanawiać, czy wszystko przebiegło zgodnie z planem. Takie komunikaty wzmacniają poczucie pewności i satysfakcji z korzystania z produktu, pokazując, że wszystko działa tak, jak powinno. Pojawiają się po pomyślnym wykonaniu akcji w interfejsie i potwierdzają, że została ona wykonana bez żadnych zakłóceń.

To jeden z tych komunikatów, na które użytkownicy często czekają i który sprawia, że czują się pewnie korzystając z danego produktu. Dobrze skonstruowane komunikaty dają im również poczucie kontroli i zaufania do produktu.

Przykłady

Poniżej znajdziesz kilka sytuacji, w których pojawiają się komunikaty o sukcesie. Z pewnością widziałeś je niejednokrotnie korzystając z różnych rozwiązań i produktów cyfrowych.

  • Zakupy na platformach internetowych
  • Zapisanie się lub rezygnacja z newslettera
  • Wysłanie zgłoszenia
  • Importowanie lub eksportowanie danych
  • Dodanie załącznika
  • Odzyskanie hasła
  • Zaakceptowanie zaproszenia do znajomych
  • Potwierdzenie wysłania przelewu lub płatności internetowej

Przyjrzyjmy się teraz konkretnym przykładom.
Platforma e-learningowa Moodle preferuje krótkie i proste komunikaty o sukcesie. Poniżej kilka przykładów z ich poradnika. Co ciekawe, zespół Moodle celowo unika użycia słowa “successfully” (po polsku “pomyślnie”). Komunikaty są zwięzłe, a tam gdzie jest taka potrzeba, informują o następnych krokach, które użytkownik może wykonać.

Prawidłowy komunikat: "Changes saved", nieprawidłowe komunikaty: "Your changes have been saved", "Changes were saved".

Prawidłowe komunikaty: "Preset applied", "Message sent", nieprawidłowe komunikaty: "The preset has been successfully applied", "Message delivery successful".

Prawidłowy komunikat: "Message posted. You have 30 minutes to edit it. See post", nieprawidłowy komunikat: "Your message has been posted successfully. You have 30 mins to make any changes to it".

Źródło: https://moodledev.io/general/contentguidelines/productwriting/success-msgtps

Spójrzmy teraz na komunikaty o sukcesie od Atlassiana. To co je wyróżnia to przede wszystkim ikona, która wizualnie sygnalizuje, że akcja została pomyślnie zakończona. Atlassian ma ściśle określone typy komunikatów i ikony, których należy używać. W przeciwieństwie do Moodle, Atlassian często wykorzystuje czas Present Perfect (np. has been completed), co nadaje komunikatom bardziej formalny ton.

Pięć ikon statusu, które stosuje Atlassian: niebieska informacja, zielony sukces, pomarańczowe ostrzeżenie, czerwone niebezpieczeństwo i fioletowe odkrycie.

Źródło: https://atlassian.design/patterns/messages

Przykład komunikatu o sukcesie od Atlassiana: "Merged pull request. Pull request #10146 merged after a successful build" wraz z przyciskami "View commit" i "Dismiss".

Źródło: https://developer.atlassian.com/platform/forge/ui-kit/components/section-message/#action

Przykład komunikatu o sukcesie od Atlassiana: "The file has been uploaded".

Źródło: https://developer.atlassian.com/platform/forge/ui-kit/components/section-message/#success

Z kolei Slack stosuje podobne do Atlassiana zasady, takie jak użycie czasu Present Perfect. To, co wyróżnia zespół Slacka, to zauważalny trend w kierunku bardziej opisowych komunikatów, które nie tylko potwierdzają wykonane czynności, ale też precyzują, jaka dokładnie akcja została zakończona.

Prawidłowe komunikaty: "Your account details have been saved", "You've upgraded to the Business tier of Teams", nieprawidłowe komunikaty: "Successfully saved", "Upgrade complete".

Źródło: https://stackoverflow.design/content/examples/success-messages

Ważnym okazuje się także to, co możemy zrobić po pomyślnym zakończeniu akcji. W poniższym przykładzie, Slack sugeruje sprawdzenie szczegółów dokonanych zmian w profilu lub potwierdzenia wpłaty. Zamiast prostego przycisku OK, użytkownik otrzymuje propozycję wykonania konkretnej, logicznej akcji, co pozytywnie wpływa na doświadczenie użytkownika.

Prawidłowe komunikaty" "We've saved your profile changes. View profile", "Your payment is complete. View receipt", nieprawidłowe komunikaty: "We've saved your profile changes. OK", "Your payment is complete. OK"

Źródło: https://stackoverflow.design/content/examples/success-messages

Po przeanalizowaniu powyższych przykładów, wiele osób zapewne ma w głowie jedno zasadnicze pytanie - “Jak właściwie pisać komunikaty o sukcesie?”. Warto pamiętać, że każda firma powinna mieć swoje własne zasady i wytyczne dotyczące stylu oraz tonu komunikacji. Nie ma jednego uniwersalnego wzorca, który sprawdzi się w każdym produkcie. Najważniejsze jest zachowanie spójności. Komunikaty o sukcesie powinny być jednolite w całym produkcie. Nic tak nie psuje wrażenia profesjonalizmu, jak przypadkowe i niespójne treści.

Dlaczego warto uspójnić komunikaty o sukcesie?

Uspójnienie komunikatów o sukcesie ma służyć nie tylko użytkownikom (choć im przede wszystkim), ale także osobom pracującym nad produktem. Brzmi to banalnie, jednak w praktyce takie nie jest. Proces ten powinien zacząć się od audytu istniejących już komunikatów,, następnie od określenia preferowanego stylu, a na końcu od wdrożenia spójnych zasad w całym produkcie.

Dla użytkownika spójność treści ma ogromne znaczenie. Wszyscy cenimy intuicyjność i przewidywalność w produktach, z których korzystamy. Chcemy mieć pewność, że firma komunikuje się z nami w sposób jednolity i zrozumiały.

Nikt nie chce się zastanawiać czy komunikat “Transakcja wygląda na zakończoną.” oznacza to samo co “Płatność powiodła się”. Brak spójności prowadzi do niepewności, a ta obniża zaufanie do produktu.

Spójne komunikaty podnoszą jakość doświadczenia użytkownika i wpływają pozytywnie na odbiór marki. Zyskuje na tym również zespół. Gotowe szablony i wytyczne pisania komunikatów konsekwentnie skracają czas przygotowywania takich treści, co wpływa korzystnie na pracę zespołu.

Dobre praktyki

Choć chciałoby się stworzyć uniwersalną listę dobrych praktyk, które gwarantują stworzenie najlepszych komunikatów o sukcesie, w rzeczywistości jest to niemożliwe. Każdy produkt i każda firma mają inne potrzeby, co doskonale widać na przykładach opisanych wcześniej.

Poniżej znajdziesz kluczowe elementy komunikatu o sukcesie oraz zalecenia, które mogą okazać się pomocne w przygotowywaniu spójnych i skutecznych treści.

Tytuł:

  • Używaj tytułów tylko wtedy, kiedy są niezbędne.
  • Nie powielaj treści z tytułu.
  • Tytuł powinien być odrębną informacją, a nie tym samym co treść główna.
  • Unikaj używania wykrzykników.

Treść główna:

  • Uwzględnij powód sukcesu. Poinformuj użytkownika jaka czynność zakończyła się powodzeniem.
  • Unikaj pisania więcej niż dwa zdania.
  • Unikaj zbyt skomplikowanych zwrotów technicznych. |

Wezwanie do działania (CTA):

  • Wezwanie do działania w takim rodzaju komunikatów jest opcjonalne, chyba że podjęcie dalszego działa jest istotne.
  • Daj użytkownikowi możliwość zamknięcia komunikatu.

Dostępność:

  • Nie stosuj żargonu.
  • Jeśli w komunikacie znajdują się linki, upewnij się, że są wystarczająco opisowe i zrozumiałe.
  • Zadbaj, aby tekst był łatwy do skanowania i skupiał uwagę użytkownika na kluczowych informacjach.

Co warto zapamiętać?

Komunikaty o sukcesie nie tylko potwierdzają, że czynność została wykonana, ale także odgrywają ważną rolę w doświadczeniu użytkownika.

Jak pokazały przykłady Moodle, Atlassiana czy Slacka, forma i styl komunikatów może być różna. Co jednak jest najważniejsze to spójność w pisanych treściach. Użytkownicy chcą korzystać z produktów, które są intuicyjne i komunikują się z nimi w sposób spójny i zrozumiały.

Spójne komunikaty przynoszą korzyść nie tylko użytkownikom, ale także wewnętrznym zespołom w firmie. Jasne wytyczne i spisane zasady skracają czas pracy pisarzy nad takimi komunikatami.