Documentor - opis narzędzia
Podczas szkolenia ITCQF (relacja) spotkaliśmy Adriana, który pracuje z narzędziem Documentor. Po krótkich namowach zgodził się opisać dla Was narzędzie do intuicyjnego i przejrzystego tworzenia dokumentacji z wykorzystaniem WordPress'a - dziękujemy!
Documentor to plugin WordPressa pozwalający segregować zawartość naszej dokumentacji w przejrzystą strukturę przy użyciu sekcji, eksportować dokumenty do PDF, otrzymywać feedback od czytających, a nawet dodać opcje społecznościowe. Idea jaka przyświeca twórcom to łatwe tworzenie dokumentacji produktu lub procesu przy użyciu WordPressa. W szczególności dokumentów typu User Guide czy Project Documentation. Wtyczka dostępna jest w dwóch wersjach:
- Lite – darmowej wersji, która pozwala dodać nam tylko jedną sekcję do jednej strony (może wystarczyć do prostych zastosowań) i nie ma możliwości zmiany „skórek” (oprawy graficznej)
- Documentor Pro – wersja płatna, za pomocą której możemy dodać dowolną liczbę dokumentów (Guides) do dowolnych stron oraz modyfikować ich wygląd. Płatne wersje zaczynają się od $19
Warto na pewno zacząć od darmowej wersji i zobaczyć, czy ten plugin sprawdzi się do naszych potrzeb, można też sprawdzić przykład użycia na demo-stronie (http://demo.documentor.in/).
Esencją pracy z Documentor jest tworzenie dokumentów, tzw. Guides. Każdy Guide można osadzić na stronie za pomocą krótkiego kodu (podobnie jak w przypadku większości pluginów w WordPress). Przykładowo dla wersji Lite jest to tylko jeden dokument: [documentor 1].
Jak to działa?
Nasz dokument tworzymy przez dodawanie do niego sekcji, które możemy układać w zadaną hierarchię zwykłym drag-and-drop. W widoku edycji Guide (Documentor → Manage → Edit przy wybranym Guide) klikamy „Add Section” i wybieramy interesującą nas zawartość. Nową sekcją może być:
- Ręcznie dodana sekcja o dowolnym tytule wyświetlanym w menu (Section Title), w treści dokumentu (Section Title) i zawartości
- Jeden lub więcej Postów (zdecydowanie najwygodniejsze rozwiązanie, wystarczy tylko zaznaczyć które z postów chcemy dodać)
- Jedna lub więcej Stron
- Link
Tworzenie Guide Documentora
Przykładowo: by dodać sekcje z użyciem istniejących Postów, wchodzimy do menu „Posts” w dodawaniu nowych sekcji, zaznaczamy interesujące nas posty, klikamy przycisk „Insert” na dole i następnie „Back to Edit”. Dokument zawiera teraz wylistowane sekcje, które możemy poukładać w żądaną hierarchię metodą drag-and-drop tworząc rozdziały i podrozdziały kolejnych poziomów. Daje nam to wygodną, przejrzystą strukturę książki.
Jedyne co nam pozostało, to osadzić tworzony dokument na stronie. W tym celu, w sekcji „Manage” podglądamy „Shortcode” przy wybranym dokumencie, znajdujemy tam kod potrzebny do osadzenia i wklejamy bezpośrednio do zawartości naszej strony. Documentor wygeneruje potrzebny wygląd dokumentu.
Wygenerowany dokument na stronie
Opcje
Ogromnym plusem jest szeroki wachlarz możliwości konfiguracji. Wtyczka ma całkiem pokaźne możliwości dostosowania wyglądu i zawartości, dostępne w zakładce „Settings” w widoku edycji „Guide”. Możemy tam między innymi:
- Wybrać „skórkę”, czyli zestaw kolorystyki
- Położenie menu (lewa/prawa)
- Spersonalizować kolory, fonty, etc. dla sekcji, menu, zawartości i paska
- Określić czy zawartość ma być ładowana w całości czy też każda sekcja osobno (AJAX loading)
- Zezwolić na zapis w PDF, drukowanie, wysłanie zawartości mailem, feedback od użytkowników
- Włączyć opcję wyszukiwania
…i wiele innych.
Podsumowanie
Documentor to ciekawe narzędzie przekształcające WordPress w wygodny dla dokumentacji CMS. Z jego pomocą łatwo stworzymy czytelną strukturę, wygenerujemy pliki PDF lub zachęcimy czytelników do interakcji. Nie jest to jednak narzędzie, które opanujemy w 5 minut i trzeba przeznaczyć chwilę (dzień - dwa) by w pełni dopasować go do naszych potrzeb, niemniej jest to jeden z potężniejszych pluginów dokumentacyjnych do WordPress na rynku.
Adrian Gonciarz
Od redakcji: O możliwości wykorzystania WordPressa do tworzenia dokumentacji pisaliśmy już jakiś czas temu, opisując narzędzie Helpinator. Swoją drogą, ciekawe kto wymyśla nazwy tych narzędzi - Terminator? Może czas stworzyć swój produkt tego typu i nazwać go na przykład... Kontentor? Co o tym sądzicie?