Przejdź do głównej zawartości

Tooltips w teorii i praktyce

· 7 min aby przeczytać

Jeśli chcecie udoskonalić działanie Waszej aplikacji, wprowadzić nową funkcję lub ulepszyć istniejącą, tooltipy mogą Wam w tym pomóc. Tooltipy mogą odegrać kluczową rolę w poprawie użyteczności aplikacji, zmniejszając dezorientację użytkowników i ułatwiając efektywne wykonywanie zadań. W tym artykule wyjaśniamy, czym są tooltipy i jak z nich korzystać.

Dowiecie się też w jaki sposób tooltipy mogą pomóc użytkownikom uniknąć rozczarowania i pozwolić im kontynuować naukę i korzystanie z funkcji. Na początek, małe wprowadzenie.

Czym dokładnie są tooltipy?

Tooltipy (podpowiedzi), to krótkie komunikaty wyświetlane przez użytkownika, które dostarczają dodatkowych informacji o wybranym elemencie strony i zachęcają użytkowników do podjęcia działań. Tooltipy są zwykle wyświetlane poprzez naprowadzenie kursora myszy lub poprzez odpowiednie użycie klawiatury.

Dlaczego warto ich używać?

Istnieje wiele powodów, dla których warto używać toolipów w aplikacji, oto niektóre z nich:

  • zajmują niewielką ilość miejsca na ekranie, więc nie są uciążliwą formą przesyłania wiadomości w aplikacji.
  • poprawiają użyteczność i ułatwiają wykonywanie określonych zadań.
  • zapewniają użytkownikom informacje na żądanie w momencie, gdy są potrzebne, dzięki czemu użytkownicy mogą podejmować decyzje, skuteczniej poruszać się po interfejsach i rozumieć funkcjonalność elementów interaktywnych.
  • wyświetlają się tylko kontekstowo, dostarczając dodatkowych wyjaśnień i wskazówek. Swoją drogą, jeśli byłyby wyświetlane na stałe, zaśmiecałyby interfejs użytkownika 😉.
  • mogą być nieocenionym wsparciem dla nowych użytkowników, ułatwiając im zrozumienie funkcji, poszczególnych elementów interfejsu oraz umożliwiają użytkownikom interakcję z treściami internetowymi. A jak? Na przykład poprzez przypomnienie, co robi dana ikona lub gdy jakaś funkcja jest trudna do wyjaśnienia są pomocne w nawigowaniu.
  • można je stosować zarówno do prezentacji produktów, wdrażania funkcji, czy też szkolenia użytkowników.

Gdzie warto je stosować?

Tooltipy można wszechstronne wykorzystywać w różnych biznesach, ale skupmy się skupmy się na kilku typowych zastosowaniach w branży technologicznej. Można do nich zaliczyć zaliczyć między innymi:

  • wycieczki wdrożeniowe – gdy użytkownik po raz pierwszy loguje się do aplikacji, może odbyć wycieczkę po aplikacji. Wyświetlane w aplikacji podpowiedzi pokazują każdy aspekt danej funkcji i dostarczają informacji o tym, co robi dana ikona.
  • interaktywne przewodniki, czyli podpowiedzi pojawiają się dopiero po interakcji użytkownika z poprzednią podpowiedzią, dzięki czemu są bardziej angażujące niż ogólna wycieczka po aplikacji.
  • wprowadzanie nowych funkcji – z których użytkownicy jeszcze nie korzystali - za pomocą podpowiedzi możesz wyróżnić funkcje, które nie były jeszcze używane i nauczyć użytkowników, jak z nich korzystać
  • zapowiadanie nowych funkcji i zmian w produktach – podpowiedzi doskonale nadają się do ogłaszania zmian w aplikacji czy dodawania nowych funkcji.
  • zapewnienie pomocy, gdy użytkownik utknie w martwym punkcie – jeśli użytkownik nie może ruszyć dalej, tooltipy mogą pomoc w wykonaniu konkretnych czynności lub skierować użytkownika do źródeł „samopomocy”. Jeśli użytkownicy potrzebują więcej informacji, wówczas mogą skorzystać z podpowiedzi zamiast kontaktować się z pomocą techniczną.

Co jest ważne podczas tworzenia tooltipów?

Chociaż tooltipy nie są nowością w sieci, często są one niewłaściwie stosowane lub zaimplementowane. Na co zatem warto zwrócić uwagę przy ich tworzeniu?

  • dodawajcie krótki tekst – tooltipy z oczywistym lub zbędnym tekstem nie przynoszą korzyści użytkownikom. Jeśli nie możecie wymyślić pomocnej treści, nie oferujcie podpowiedzi. Dodana podpowiedź powinna być zwięźle opisana i nie blokować powiązanych treści… w przeciwnym razie zmarnujecie czas użytkownika, który będzie miał pecha aktywować tę podpowiedź ☹.
  • używajcie podpowiedzi ze strzałkami – gdy elementy znajdują się blisko siebie strzałki pomagają uniknąć nieporozumień.
  • używajcie tooltipów konsekwentnie w całej aplikacji. Niektóre elementy aplikacji są trudne do znalezienia, ponieważ brakuje im wizualnych wskazówek. Jeśli podpowiedzi są wyświetlane nieregularnie w całej aplikacji, użytkownicy mogą nigdy ich nie odkryć. Ważne jest, aby być konsekwentnym i zapewniać podpowiedzi dla wszystkich elementów projektu, a nie tylko wybranych. Jeśli tylko niektóre elementy wymagają dodatkowych wyjaśnień, użyj wyskakujących podpowiedzi dla tych elementów.
  • używajcie podpowiedzi dla niejednoznacznych ikon – ikony mają pewien poziom niejednoznaczności, warto więc przemyśleć czy użyć tooltipy dla wszystkich ikon lub zapewnić użytkownikowi wersje opisową przycisku.
  • zadbajcie o to, aby tooltipy miały tło, które nie jest zbyt jasne, ciemne ani krzykliwe 😉 i czcionkę, która nie jest zbyt dekoracyjna ani trudna do odczytania, aby użytkownicy mogli zobaczyć tekst w podpowiedziach. Ponadto użytkownicy z dysfunkcjami wzroku mogą mieć trudności z odczytaniem podpowiedzi, jeśli tekst i tło mają zbliżone kolory lub tekst jest wyjątkowo mały i nieczytelny.
  • umieszczajcie tooltipy w taki sposób, aby nie blokowały powiązanej treści nie były zbyt rozciągnięte – warto upewnić się czy treść nie zasłania innych istotnych informacji związanych z celem użytkownika i nie jest zbyt rozciągnięta.
  • pokazujcie tylko kontekstowe podpowiedzi, których użytkownicy będą używać podczas korzystania z danego elementu - uruchamianie tooltipów które będą potrzebne dopiero później, powoduje tylko niepotrzebny bałagan w Waszej aplikacji.
  • zezwalajcie użytkownikom na zamykanie podpowiedzi w dowolnym momencie - można użyć znaku (x) lub kliknięcia w wolnym polu aplikacji, który zamknie podpowiedź. W każdym razie dobrze, żeby użytkownik widział co ma zrobić. 😉

No i na koniec do znudzenia powtarzana złota zasada.

  • ważne, żeby tooltipy były zwięzłe, spójne z resztą projektu i zbudowane z myślą o dostępności, zgodne z wewnętrznymi lub zewnętrznymi standardami oraz przewodnikami stylu - często zdarza się, że całe zespoły pracują nad rozwojem różnych elementów aplikacji, dlatego ważne jest, aby wszystkie osoby kierowały się tymi samymi zaleceniami, aby uniknąć rozbieżności, na przykład w terminologii czy stylu tworzenia. W przypadku osób niedowidzących, należy zadbać o ich zgodność z zasadami dostępności cyfrowej WCAG. Warto wziąć pod uwagę kontrast kolorów, możliwość powiększenia tekstu czy czas wyświetlania tooltipów. 😉

Kiedy dodawać tooltipy?

Opisaliśmy już czym są podpowiedzi oraz jak i gdzie ich używać. To już połowa sukcesu, jednak najważniejsze i najtrudniejsze do rozwiązania są kwestie drobne i pozornie błahe, dlatego dodajemy kilka praktycznych wskazówek:

  • weźcie pod uwagę pochodzenie użytkowników – zaplanujcie strategię, jak często będą używać podpowiedzi i w jakim celu. Jeśli Wasi użytkownicy znają już waszą aplikacje, może nie być konieczne dalsze wyjaśnianie każdej funkcji lub działania. Jeśli użytkownicy są początkujący lub zróżnicowani, możecie dodać więcej podpowiedzi.
  • wczujcie się w rolę użytkowników – możemy śmiało napisać, że jako Tech Writerzy jesteście najbliżej sposobu myślenia użytkowników, ponieważ postrzegacie produkty jako historie, a nie elementy.
  • zapomnijcie o tym co wiecie, o parametrach technicznych, możliwościach programistycznych – przejdźcie przez Wasz aplikacje i zastanówcie się, gdzie się zatrzymaliście lub utknęliście? Lub co jest jeszcze niejasne?
  • zorganizujcie sesję użyteczności – warto zdobyć informacje jak użytkownicy korzystają z Waszego produktu. Gdzie napotykają na trudności lub w których momentach zatrzymują się, próbując coś zrozumieć. To będzie pewnie to miejsce, w którym warto dodać wskazówkę 😉.
  • skupcie się na funkcjonalności i korzyściach płynących z danej funkcji – jeśli próbujecie wyjaśnić działanie produktu, prawdopodobnie nie tędy droga. Skuteczny tooltip przechodzi prosto do sedna i pozwala użytkownikom na korzystanie z funkcji. Jeśli zastanawiacie się, czy użyć tooltipów warto zadać sobie pytanie, czy informacje zawarte w podpowiedzi są niezbędne użytkownikowi do wykonania zadania.
  • nie zapomnijcie o innych wytycznych projektowych (na przykład, oznaczania ikon) – ważne informacje powinny zawsze znajdować się na stronie; dlatego podpowiedzi nie powinny być niezbędne do wykonywania zadań, które użytkownicy muszą wykonać w witrynie.

Podsumowując

Prawidłowo użyte tooltipy są niezwykle efektywną pomocą. Sprawiają, że korzystanie z aplikacji jest płynne, profesjonalne i łatwe. Prowadzi to do zadowalania użytkowników oraz buduje ich zaufanie do Waszego produktu. Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Wam zapoznać się z różnymi sposobami tworzenia kontekstowych i angażujących podpowiedzi.

Co tu dużo pisać, zachęcamy do komentowania i dzielenia się Waszymi przemyśleniami.