Ostatni UA Europe - relacja
No i stało się. UA Europe, który odbył się w dniach 8-9 czerwca 2017 w Harrogate, był ostatnim w historii. Na szczęście, załoga techwriter.pl tam była, żeby się pożegnać. Czego się nauczyliśmy i jaka była tajemnicza rozrywka wieczoru? O tym w dalszej części relacji.
Ciekawe wystąpienia
Oto podsumowanie najciekawszych, naszym zdaniem, wystąpień.
- Observations on Help (Matthew Ellison), kilka uwag opartych o badania
użytkowników:
- Użytkownicy rzadko klikają w link typu "wróć do góry strony"
- Boczne menu nawigacyjne często służy do odnajdowania się w treści
- Search jest najbardziej pożądaną funkcją, więc powinien działać bardzo dobrze
- Bardzo ważna jest jasno zaznaczona i łatwa do znalezienia sekcja typu "Getting Started"
- Użytkownik skupia się na bardzo małej części ekranu i nie widzi informacji dookoła (nawigacji, pomocnych linków, itp.), dlatego jeżeli coś jest ważne musi być wyraźnie widoczne, i może powinno być jedyną rzeczą na ekranie
- Updating your task topics for the modern world (Leah Guren), porady dla
technical writerów dotyczące procedur i procesów:
- Procedury pozwalają użytkownikowi od razu zacząć działać, dlatego są ważne
- SME myślą o funkcjonalnościach produktów, technical writerzy muszą przetłumaczyć ich myślenie na czynności, które użytkownik będzie wykonywał
- Procedura powinna mieć jasny tytuł, który zaczyna się od czasownika, jeśli to możliwe
- Przed procedurą napiszmy krótko (max. dwa zdania) co użytkownik zyska z wykonania tej procedury
- Przed procedurą napiszmy też czego użytkownik potrzebuje - opcjonalnie możemy to napisać jako pierwszy krok
- Procedura powinna być tam gdzie użytkownik będzie jej szukał - może nie w helpie, ale w aplikacji (embedded UA), lub na YouTubie
- Software Support and Artificial Intelligence (Kristof Van Tomme) -
przyszłość online helpa:
- Ludzie coraz częściej polegają na sztucznej inteligencji (artificial intelligence = AI) jak Google Assistant, Amazon Alexa, czy Siri; ten sam trend w końcu pojawi się komunikacji technicznej
- AI będzie dawać ludziom pomocne uwagi w czasie gdy pracują z produktem (tak jak kiedyś Clippy)
- Kiedy już nie będzie potrzeby pisania treści (bo komputery będą ją same generowały), praca technical writerów w świecie AI będzie się wiązała z tworzeniem grafów dotyczących produktu. Na podstawie tych grafów AI będzie łączyć ze sobą elementy treści i polecać ją czytelnikom, kiedy będą używać określonych elementów produktu.
- Best-in-class Embedded UA (Scott DeLoach) - przykłady pomocy
kontekstowej:
- Czasami zamiast osadzać pomoc, lepiej jest podać wyraźny, użytecznie sformułowany link do helpa
- Można oszczędzić miejsce na formularzu, wpisując czego się oczekuje prosto w text box, podając nawet przykład, format daty, itp.
- Pomoc kontekstową można też umieścić w bocznym panelu aplikacji
- Every Page is Page One (Mark Baker) - jak pisać pomoc użytkownika w dobie
Google'a
- Użytkownicy nie czytają naszego "manuala" tylko trafiają na konkretną stronę dzięki wyszukiwaniu
- Strona na którą trafią jest pierwszą stroną, którą widzą
- Nie możemy zakładać, że wiedzą o czym pisaliśmy na innych stronach, ale powinniśmy zakładać jakiś poziom wiedzy
- Pomoc, która tłumaczy zawsze wszystko od podstaw, tak jakby użytkownik nie miał żadnej wiedzy, nie jest pomocna dla nikogo
Wieczorna rozrywka
Wieczorem po wykładach, uczestnicy zebrali się w sali teatralnej w hotelu z drinkami w dłoniach. Wszyscy czekali na wielką niespodziankę wieczoru.
I nie zawiedli się. Na scenę wyszedł dziarski artysta i przywitał wszystkich zadziornym wierszykiem o konferencji, sponsorach i prelegentach, po czym przeszedł do śpiewania rubasznych piosenek przy akompaniamencie pianina. Był to tradycyjny wykonawca z nurtu Music Hall. Choć tego typu występy straciły na popularności w latach sześćdziesiątych XX wieku, są niewątpliwie częścią brytyjskiej tradycji estradowej. Dla Polaka na widowni było to niewątpliwie zaskakujące doświadczenie, ale jak to ujęła jedna z uczestniczek, było to bardzo "kochane" (darling).
Ostatni raz
Na koniec Matthew Ellison ogłosił, że nie będzie już kolejnej edycji UA Europe. Matthew i jego żona Georgette organizowali wydarzenie przez ostatnie 21 lat, jednak wszystko co dobre ma swój koniec. Zatem UA Europe przechodzi do historii, a nam pozostają wspomnienia i zdobyta wiedza.
Techwriter.pl był dumnym partnerem medialnym konferencji.