Konferencja Knowledge Management Solutions - relacja
Jakiś czas temu informowaliśmy Was o tej konferencji, dziś krótka relacja i wrażenia z punktu widzenia uczestnika.
Na początek, z kronikarskiego obowiązku, kilka informacji organizacyjnych:
- Czas: 29 października 2014, 9:30-13:00
- Miejsce: Warszawa, biurowiec Millenium Plaza, Al. Jerozolimskie 123A
- WWW: http://knowledgemanagementsummit.pl/
- Liczba uczestników: około 50
- Agenda:
Kluczowe rzeczy, które udało nam się wyłapać z poszczególnych prezentacji przedstawiamy poniżej. Niecierpliwych od razu uprzedzamy, że najlepsze było na końcu.
Knowledge Management - jak zdiagnozować czego właściwie potrzebuje nasza firma?
Weź pod uwagę:
- Kluczowe kompetencje
- Zasoby wiedzy
- Problemy do rozwiązania i możliwe usprawnienia
- Planowanie projektów
- Inne...
Pomyśl o tym jaką wiedzę potrzebujesz mieć i STOSOWAĆ w:
- Projektach
- Pracy z klientami
- Przygotowywaniu ofert
- Walce z konkurencją
- Wewnętrznej organizacji
- Codziennym zarządzaniu pracownikami
- Inne...
Po czym zadzwoń do MDDP Business Consulting, a światowej klasy specjaliści zajmą się całą resztą 😊
Nowe technologie w zarządzaniu wiedzą.
Bardzo ciekawe wyniki globalnych badań, nam najbardziej zapadły w pamięć dwa fakty:
- "Pracownicy biurowi spędzają od 15% do 35% czasu na poszukiwaniu informacji."
- "Pracownicy biurowi spędzają więcej czasu na odtwarzaniu informacji niż na ich tworzeniu".
Brzmi znajomo? Firma FINDWISE ma na to rozwiązanie 😊
Oprogramowanie Knowledge Management jako narzędzie budowania potencjału strategicznego firmy.
Po tym wystąpieniu został nam link do strony Knowledge Management World, oraz przemyślenia na temat poziomów zaawansowania zarządzania wiedzą w firmach:
- Najniższy poziom to poziom IT - mamy super system do zarządzania wiedzą i wszyscy liczą, że dzięki temu wszystkie problemy się rozwiążą 😉
- Poziom HR i kultury korporacyjnej - dział kadr i menedżment współtworzą, zachęcają i używają zasobów wiedzy dostępnych w firmie przechowywanych w wyżej wspomnianym systemie IT.
- Poziom kategoryzacji i zarządzania zawartością - niestety rzadko spotykany 😊.
Na jakim poziomie funkcjonuje Wasza firma? Jeżeli chcecie wejść na poziom pierwszy - firma BSSG ma dla Was gotowy produkt 😊
Narzędzia w działaniu. Wykorzystanie rozwiązań KM na przykładzie realizacji globalnego projektu badawczego w TNS.
Ciekawy przykład z życia i ciekawy projekt, w którym zarządzanie wiedzą okazało się kluczowe. Wykorzystano takie narzędzia jak:
- Maile 😊
- Szkolenia on-line
- Intranet
- Webinaria
- Warsztaty
- Quizy
Prowadzący prezentację w przekonujący sposób przedstawił zalety poszczególnych rozwiązań i kilka ich wad. Nam najbardziej spodobało się stwierdzenie, że kluczem jest uczynienie każdego menedżera odpowiedzialnym za zarządzanie wiedzą w jego projekcie i organizacji. Jak to zrobić? Pokazać mu, jaki to może mieć wpływ na jego karierę!
Prawa autorskie i tejemnica przedsiębiorstwa - legalne korzystanie z dokumentów w ramach systemów Knowledge Management.
Prawnik z kancelarii DZP skupił się na dwóch tematach:
- Ustawie o prawie autorskim.
- Tajemnicy przedsiębiorstwa oraz ochronie tzw. know-how (na przykład za pomocą umów NDA - non-diclosure agreements).
Do tej pory zastanawiamy się, co chciał nam przekazać i dochodzimy do wniosku, że codziennie łamiemy jakieś prawo, a jeśli nawet nie, to na pewno ktoś i tak może nas pozwać. Ale z drugiej strony zawsze ktoś inny może nas wybronić.
Zarządzanie wiedzą w strategiach firm.
Tak, istnieją firmy, które robią coś takiego! Można też o tym ciekawie opowiadać! Pani profesor Irena Hejduk ze Szkoły Głównej Handlowej szczyci się ponad 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu (nie tylko wiedzą) - i to było widać. Naszym skromnym zdaniem jedna z dwóch najlepszych prezentacji całej konferencji.
Dowiedzieliśmy się czym różnią się dane od informacji, co to jest wiedza, czym różni się od pozostałych dwóch i dlaczego wiedza to nie mądrość. Odświeżające.
Wystąpienie na dużym poziomie (również abstrakcji). Ale można było wychwycić także bardzo praktyczne wskazówki. Na przykład taką - planując projekt dotyczący przekazywania wiedzy, koniecznie upewnij się, że w zespole projektowym są nie tylko posiadacze wiedzy, ale również odbiorcy. To oni wiedzą najlepiej jakie są ich potrzeby!
Przeładowanie informacyjne (information overload) - wyzwanie dla biznesu.
Ostatnia prezentacja - profesora Jana Fazlagica z Akademii Finansów i Biznesu Vistula - miała najładniejszą szatę graficzną a prowadzący najbardziej się spieszył 😊. Ale było bardzo ciekawie. Odwrotnie niż wszyscy poprzednicy, wykładowca skupił się na tym, jak ograniczyć przepływ informacji i ograniczyć efekt przeciążenia wiedzą, którego przecież wszyscy na co dzień doświadczamy.
Kilka haseł które zapadły nam w pamięć:
- W smartfonie jest około 250 000 patentów
- Data smog
- 90% zawartości Internetu to opinie, a tylko 10% to fakty
- Information Fatigue Syndrom (IFS)
- Cognitive Overload
- Quizzics
Wszystko to efekty niesamowicie niskiego kosztu produkcji i przekazywania informacji w dzisiejszych czasach. Jesteśmy zarzucani newsami, analizami, opiniami, książkami, a do tego, paradoksalnie, cały czas rośnie konsumpcja papieru na świecie. Jak się przed tym bronić? - stosować filtry, personalizować wyszukiwanie, ćwiczyć siłę woli, czytać streszczenia. Dokładna diagnoza problemu i recepty - w dwóch książkach pana profesora, których nie omieszkał polecić słuchaczom 😊
Podsumowanie
Nasza relacja jest chyba dłuższa niż konferencja 😊, która wydaje się być głównie wydarzeniem marketingowo-sprzedażowym. Trudno ją polecać, ale i trudno odradzić, biorąc pod uwagę zerowy koszt uczestnictwa (poza czasem). Niektórym uczestnikom udało się nawet wygrać ciekawe nagrody w końcowym losowaniu. Większość prezentacji bardzo powierzchownie ślizgało się po tematach, ale wynikało to zapewne z ograniczonych możliwości czasowych.
Dlaczego o niej w ogóle piszemy? Przede wszystkim dlatego, że praca techwritera to właśnie praca z wiedzą, nad wiedzą i jej przekazywaniem. To jest sedno i esencja naszej pracy - przekazywanie wiedzy. Chcemy również, abyście przez moment zastanowili się nad tym, jak wygląda zarządzanie wiedzą w Waszej firmie. I - jeśli nie jest idealnie - spróbowali coś zmienić. Warto.
A dodatkowo, oczywiście, chcieliśmy zamieścić w Internecie jeszcze jedną opinię, zwiększyć Wasz IFS oraz cognitive overload oraz zagęścić data smog 😉.