Instrukcje obsługi i podręczniki użytkownika
Czym zajmują się technical writerzy? Tworzą m.in. instrukcje obsługi lub podręczniki użytkownika (ang. user guides, user manuals). A czym zajmują się instrukcje obsługi? I czym właściwie są?
Wikipedia ma odpowiedź i na to pytanie - według tej definicji są to dokumenty mające na celu ułatwić ludziom używanie różnego rodzaju produktów lub rozwiązań (systemów). Można je spotkać w różnych dziedzinach życia i przemysłu - instrukcje obsługi samochodu, pralki, komputera, oprogramowania, zabawek... Tak, tak, to są właśnie te wszystkie dokumenty których prawdziwy fachowiec nigdy nie czyta 😉.
Tego typu dokumentacja może mieć różnych adresatów - administratorów systemu, wdrożeniowców, użytkowników końcowych... Powoduje to, że tworzymy dla nich różne typy podręczników, na przykład:
- Podręczniki instalacji (installation guides) - opisujące proces instalacji i aktualizacji (upgrade'u),
- Podręczniki administracji (administration guides) - dla zarządzających systemem,
- Podręczniki wdrożenia lub konfiguracji (implementation/configuration guides) - dla wdrożeniowców odpowiedzialnych za przygotowanie i skonfigurowanie systemu do realizacji konkretnych działań (dla konkretnego klienta),
- Jaktosy (how-to guides) - pokazujące jak użyć produktu w konkretnym celu,
- Szybkostarty (quick start guides) - opisujące w jaki sposób rozpocząć pracę z urządzeniem (systemem),
- Inne.
Jak widać, znalezienie polskich odpowiedników dla niektórych typów dokumentacji jest dość trudne - liczymy tutaj na Wasze sugestie i podpowiedzi.
Jak wygląda tego typu dokumentacja z punktu widzenia użytkownika? Zazwyczaj jest to książka - ze stroną tytułową, spisem treści, skorowidzem (index), podzielona na rozdziały wypełnione tekstem, rysunkami i tabelami. Dostarczamy ją w formie papierowej, lub elektronicznej (np. plik PDF). Więcej informacji na temat tego co powinno się znaleźć w instrukcji użytkownika znajdziecie między innymi tutaj.
A w tym miejscu świetny przykład jak nie robić instrukcji obsługi 😊.