Przejdź do głównej zawartości

Relacja z konferenecji Write the Docs Prague 2021

· 13 min aby przeczytać
Martyna Toporek

Na początku października odbyła się kolejna edycja dobrze już znanej konferencji Write the Docs Prague. Nie mogło na niej zabraknąć przedstawicieli techwriter.pl. Zapraszamy na relację!

Pandemia zmieniła nasze funkcjonowanie, wpłynęła na sposób organizowania wydarzeń społecznych, naszą pracę i życie. Przeniesienie spotkań do sieci było dużym wyznawaniem, nie tylko pod względem organizacji, ale i próby odtworzenia tego co wcześniej było już dobrze znane.

Po sukcesie zeszłorocznej edycji, organizatorzy Write the Docs Prague 2021 postanowili kontynuować konferencję w formie online. Jak było w tym roku? Czy coś się zmieniło? Jakie były tematy? O tym, i nie tylko, przeczytacie w dalszej części artykułu.

Informacje ogólne

Podobnie jak Write the Docs Prague 2020, wszystkie wydarzenia odbywały się na wirtualnej platformie Hopin. W konferencji wzięło udział ponad 300 osób, 13 prelegentów, 8 osób wystąpiło podczas Lighting talks. Zespół organizatora podczas całej konferencji czuwał i po każdym wystąpieniu uczestniczył w sesjach Q&A, odpowiadał na pytania, pomagał w rozwiązywaniu problemów, zwłaszcza osobom, które dołączyły do społeczności po raz pierwszy.

Program

Pełną listę wystąpień i program znajdziecie tutaj.

Wydarzenie rozpoczęło się od Writing Day, podczas którego uczestnicy mogli zgłaszać projekty, nad którymi chcieliby pracować. Jeden z tematów dotyczył open source'owego narzędzia Obsidian - bazy wiedzy tworzonej na bazie plików z notatkami w formacie Markdown. Więcej informacji o Obsidian znajdziesz tutaj i tutaj.

Kolejne dwa dni obfitowały w rozmowy między uczestnikami, liczne wykłady, Job Fairs, Lightning Talks i sesje Unconference.

Najciekawsze przemówienia

Spośród 13 prezentacji wybraliśmy kilka, które najbardziej zapadły nam w pamięci i którymi chcielibyśmy się z Wami podzielić 😊

No to zaczynamy!

Czy opinie klientów na temat dokumentacji mogą być przydatne?

Czy Wasza dokumentacja jest użyteczna? Co klient myśli o Waszym produkcie? Dlaczego tak długo musicie czekać na odpowiedź, a może nie otrzymujecie jej wcale?

Kevin Hwang w swoim wykładzie ''Customer Feedback is the Fuel in our Engine'', opowiedział jak budować relacje z klientem, aby otrzymać od niego informację zwrotną i na jej podstawie rozwijać swój produkt.

Autorką tego szkicu, jak i pozostałych użytych w tym artykule, jest utalentowana Linette Voller.

Praca technical writera nie polega tylko na gromadzeniu informacji, przetwarzaniu ich i publikowaniu. Istotną częścią tego procesu powinna stać się opinia klienta. Dlaczego?

Jeśli klient nie daje Wam odpowiedzi lub czekacie na nią bardzo długo, może to oznaczać, że ma problem ze znalezieniem tego, co dla niego istotne.

Co daje Wam opinia klienta?

  • Otrzymując odpowiedź zwrotną wiecie, że ktoś przeczytał Waszą dokumentację.
  • Klient musi zaufać, że dostarczona dokumentacja jest użyteczna i ma wartość dodaną, czyli produkt bez dokumentacji nie nadaje się do użycia.
  • Pozwoli stworzyć poczucie wspólnoty, być może inni użytkownicy, również doświadczają podobnych problemów, ale się nimi nie dzielą.
  • Potwierdza wartość Waszych dokumentów i pozwala rozwijać produkt.

Jak interpretować odpowiedzi od klienta i nadawać im ważność?

Warto pogrupować informacje od klienta pod kątem złożoności zadań lub tematów, których dotyczyły problemy / pytania, a następnie nadać im odpowiedni priorytet. Ważne, aby pamiętać o kliencie i aktualizować dokumentację, informować klienta, o tym co będzie zrobione a co nie, dać mu możliwość odpowiedzi. Taka postawa pozwala na skuteczne rozwiązanie zadania i może także uczyć klienta jak używać dany produkt.

Podsumowując

Sprawcie, aby pozyskiwanie opinii klientów stało się priorytetem w Waszej organizacji. Kiedy otrzymacie wiadomość zwrotną, skontaktujcie się z klientem oraz dajcie mu szansę na wypowiedzenie się!

Jak zostać Freelancerem?

Wystąpienie Karen Sawrey ''Hustling for Fun and Profit as a Technical Writer: A Freelancing Starter Kit'' z pewnością pomoże Wam odpowiedzieć na to pytanie!

Z czym wiąże się praca freelancera? Według Karen jest to: mniej snu, mniej wolnego czasu, ale za to więcej doświadczenia, więcej pieniędzy, możliwość uczenia się poprzez ciekawe projekty 😉 .

Oczywiście nie zapominajcie o higienie umysłu! Odpowiedni wypoczynek i przerwy uchronią Was przed wypaleniem!Co należy zrobić zaczynając jako freelancer?

  • Upewnić się, że możecie prowadzić działalność gospodarczą.
  • Zapoznać się z umową z poprzednim pracodawcą, czy przypadkiem nie ma w niej klauzuli mówiącej, że nie możecie wykonywać tej pracy przez kolejne 5 lat 😉 .
  • Przestrzegać umowy o nieujawnianiu informacji (NDA).
  • Zadbać o ubezpieczenie zdrowotne.
  • Płacić podatki.
  • Zatrudnić lub konsultować się z księgowym, bardzo przydatne zwłaszcza na początku.

Jak znaleźć pracę lub projekt?

  • Stworzyć własne portfolio - ważne jest, żeby zaprezentować potencjalnemu zleceniodawcy swoje CV,  pokazać na czym się znacie i jakie macie umiejętności.
  • Szukać zleceń w social mediach, na portalach dla freelancerów lub zbierając adresy firm, dla których chcecie pracować.

Na co uważać?

  • Mądrze dobierać sobie pierwszych klientów, są tacy, których należy się wystrzegać! Z pewnością będziecie wiedzieć których 😉 .
  • Nie używać osobistego sprzętu do pracy. Dlaczego? Niektóre umowy z klientami mogą zawierać zapisy o nieujawnianiu informacji, zapisy o przechowywaniu danych na określonych nośnikach lub zapisy dotyczące korzystania z produktów i licencji. Aby uchronić się przed potencjalnymi nieprzyjemnościami, lepiej zaopatrzyć się w oddzielny komputer 😉
  • Rozdzielać wiadomości, konta, przeglądarki, żeby łatwiej monitorować przepływ informacji

...i co najważniejsze, płaca! Pamiętajcie, aby cenić swoje umiejętności i czas, warto dowiedzieć się jaki budżet ma firma na dany projekt. Freelancing to Wasza wolność podejmowania odważnych decyzji!

Lingwistyka stosowana w pracy technical writera

Czy zastanawialiście się jak rozumiana jest Wasza komunikacja? Czy Wasi rozmówcy mówią po angielsku, czy w swoim własnym języku, używając angielskich słów? Jeśli chcecie wiedzieć coś więcej na ten temat, przesłuchajcie wypowiedzi Kat Stoica Ostenfeld. W swoim przemówieniu _''How I use applied linguistics to be a better technical writer''_ Kat zwróciła uwagę na ważny aspekt komunikacji pracując w środowisku międzynarodowym. Wyjaśniła również co to jest lingwistyka stosowana oraz przedstawiła praktyczne przykłady jak się lepiej komunikować i rozumieć.

Kilka wskazówek jak radzić sobie z rozwiązywaniem problemów językowych:

  • Zastanowić się czy mówicie w języku angielskim czy też w języku ojczystym używając angielskich słów 😉 .
  • W różnych językach ten sam wyraz może mieć różne znaczenie, warto wiedzieć jakich słów używać.
  • Przynależność do tej samej grupy (autorów, programistów) może wpływać na lepsze zrozumienie kontekstu.
  • Wspólne konteksty są ważniejsze niż biegłość w danym języku.
  • Jeśli jest problem ze zrozumieniem kontekstu, nie skupiać się na rozumieniu poszczególnych słów czy gramatyce,  taka ocena może wywołać negatywną reakcję mówcy i może on poczuć się niekomfortowo.
  • Różne specjalizacje / zawody mają różny zasób słownictwa, specyficzny dla danej grupy, rozumienie tego samego wyrazu w różnych grupach zawodowych może być inne 😉.
  • Zadawać proste pytania: who (kto?), what (co?), why (dlaczego?), where (gdzie?), how (jak?).

Pamiętajcie! Kontekst jest kluczem w komunikacji! Bądźcie dla siebie wyrozumiali!

Jak radzić sobie z pracą w postcovidowej rzeczywistości?

Praca zdalna w czasie pandemii stała się koniecznością w wielu firmach. Przeniesienie pracy z biura do domu nastąpiło dość szybko i nieoczekiwanie. Dla jednych było to błogosławieństwem, inni nie najlepiej poradzili sobie z jej niektórymi aspektami.

Anna Korinna Németh Szabó w swojej prelekcji ''Alchemy in Adversity'' postanowiła podzielić się swoimi cennymi wskazówkami, z których dowiecie się co można zrobić dla siebie i zespołu, aby praca nas nie przytłoczyła oraz jak radzić sobie z trudnościami w niestabilnych okolicznościach lockdownu.

Czego dotyczy problem?

  • Brak odpowiedniego miejsca do pracy.
  • Hałaśliwi sąsiedzi, dzieci, które nie mogły pójść do przedszkola czy szkoły, uciążliwy hałas z ulicy.
  • Brak rozgraniczenia czasu wolnego od pracy, który prowadzi do przeciążenia.
  • Izolacja społeczna i brak zrozumienia.
  • Stres związany z brakiem stabilności.

To tylko niektóre z trudności związane z pracą z domu, które nas dotknęły. Nikt się tego nie spodziewał dlatego warto pamiętać, że zmiany będą się pojawiały i nie bardzo mamy na to wpływ.

Co można zrobić żeby radzić sobie z nimi lepiej i efektywnie funkcjonować? Jak pracować i nie zwariować?

  • Budować przekonanie, że jest się wystarczająco dobrym - nie musi to oznaczać, że trzeba być bardziej produktywnym lub siedzieć po godzinach, ale dbać o odpoczynek i odpowiednie przerwy między zadaniami.
  • Utrzymać balans między zadaniami rutynowymi i kreatywnymi.
  • Pytać o pomoc, jeśli potrzebujemy.
  • Ustalać priorytety i delegować zadania.
  • Ustalić równowagę między pracą a życiem prywatnym - wewnętrzny spokój i dyscyplina wewnętrzna pozwoli Wam być bardziej wydajnym.
  • Być proaktywnym, reagować jeśli mamy problem lub ktoś działa na naszą niekorzyść.
  • Tworzyć zdrowe środowisko pracy, np. poprzez pomoc, nowym kolegom / koleżankom, którzy dołączyli do Waszego zespołu.
  • Starać się utrzymywać stabilność.

Jak podróżować przez galaktykę narzędzi i procesów dokumentacyjnych?

Podczas swojego wystąpienia ''Hitchhiker's Guide to Documentation Tools and Processes" Lukas Reußner zabrał nas na przejażdżkę autostopem przez galaktykę dostępnych rozwiązań i procesów dokumentacyjnych.  Dla niewtajemniczonych dodam, że prelegent zawarł wiele odniesień do kultowej książki science fiction Douglasa Adamsa ''Autostopem przez Galaktykę'', która cieszy się dużą popularnością wśród pisarzy technicznych, nerdów, geeków i programistów 😉 . Sam tytuł z niezłym skutkiem został przełożony na język filmu komediowego:

Douglas Adams był satyrykiem, pisarzem, entuzjastą nowych technologii i wielkim fanem marki Apple Macintosh, scenarzystą, autorem jednego skeczu dla "Latającego Cyrku Monty Pythona", prowadził kampanie na rzecz ochrony zagrożonych gatunków.

Odniesienie to kojarzy mi się też ze świetną prezentacją Marty Bartnickiej i Wojciecha Froelicha z konferencji SOAP ''Dear Mr. Robot'' gdzie rekwizytem były ręczniki, które są przecież niezbędne do międzygalaktycznych podróży stopem. Osoby zaintrygowane zapraszamy do zapoznania się z twórczością Douglasa Adamsa, jak i samą prezentacją o tłumaczeniu maszynowym.

Wracając do materiału opracowanego przez Lukasa, zastosowana analogia pasowała jak ulał. To kompletny przewodnik, który w niemal naukowy sposób analizuje różnorodne wymagania stawiane dokumentacji i prezentuje dostępne możliwe podejścia do tworzenia treści. Wytłumaczone jest to tak przejrzyście, że nawet przybysz z obcej planety by zrozumiał 😉 .

Uważamy, że ten materiał jest pomocny dla osób nowych w branży, gdyż dowiedzą się z niego sporo o dostępnych kategoriach narzędzi do tworzenia dokumentacji. Z kolei osoby doświadczone, które stoją przed wyzwaniem wyboru nowego narzędzia do tworzenia treści, dostaną przegląd wymagań stawianych dokumentacji i możliwych rozwiązań funkcjonujących na rynku. Jakby tego było mało, Lukas udostępnia również swój arkusz Excel z formułami, w którym wystarczy wypełnić odpowiednie pola, by uzyskać wskazanie kategorii narzędzi, które najlepiej spełnią wymagania projektu. Automagicznie!

Całość stanowi bardzo wartościowy wkład do dziedziny komunikacji technicznej i z pewnością ułatwi życie członkom naszej społeczności.

Jak mózg reaguje na komunikaty o błędach aplikacji i jak wykorzystać tę wiedzę

Ryan Macklin podzielił się zebraną wiedzą z dziedziny neurobiologii podczas: ''So you need to give bad news to users…''. Często spotykamy się z niezrozumiałymi komunikatami błędów, które swoją formą potrafią jeszcze wyżej podnieść nam ciśnienie, gdy podczas kluczowej operacji naszym oczom ukazuje się wiadomość taka, jak ta w tym znakomitym skeczu HRejterów:

Ryan odkrywa przed nami kilka kluczowych faktów na temat tego, jak działamy pod wpływem stresu i jak ta wiedza umożliwia nam pisanie komunikatów z większą dozą empatii. Biorąc pod uwagę szczególne stany emocjonalne odbiorców, można stworzyć tekst, który zamiast irytować będzie po prostu efektywnie przekazywać kluczową informację.

Nawet jeśli nie zajmujecie się User Experience i nie tworzycie takich komunikatów błędów, warto zastanowić się czy Wasza dokumentacja jest klarowna na tyle, by nawet wzburzony użytkownik był w stanie skorzystać z niej z minimalnym nakładem skupienia.

Podsumowując, z wystąpienia możemy nauczyć się czegoś o ludzkiej naturze, o interakcji między użytkownikami a czytanymi komunikatami - o tym jak te teksty potrafią na nas wpływać. Warto również śledzić inicjatywy Ryana, który postawił sobie za cel popularyzację wiedzy na temat roli empatii w tworzeniu instrukcji, opisów produktów i tekstów obecnych w interfejsie użytkownika.

Wisienką na torcie jest wprowadzenie koncepcji "mózgowych dolarów". Nie zdradzę tu szczegółów! Jeśli nie słuchaliście nagrania z tej prelekcji to zróbcie to teraz i przekonajcie się sami o czym mowa.

Ergonomia poznawcza w dokumentacji

Anita Diamond posiada bardzo bogatą wiedzę z wielu dziedzin, m. in. studiowała antropologię. W swoim wystąpieniu ''Cognitive Ergonomics in Technical Writing - Lessons from the Field'' kojącym głosem opowiada o spostrzeżeniach dotyczących opracowywania terminologii w nowo powstających dziedzinach takich jak kryptowaluty i blockchain. Anita dzieli się swoimi wskazówkami na temat tego, jak dobierać terminologię i jak sprawić, żeby nowe określenia zamieszkały w świadomości odbiorców.

Również i z tej prezentacji dowiemy się czegoś o pracy mózgu - w tym wypadku wspomniane są dwa systemy: szybkiego i wolnego myślenia. Kolejny raz przekonujemy się, że zrozumienie jednego aspektu działania naszych umysłów może się przełożyć na jeszcze efektywniejszą dokumentację. Przed następnym Write The Docs obiecujemy sobie przeczytać jakąś książkę o neurobiologii 😉 .

Na koniec swojej opowieści, Anita daje wiele cennych rad o tym, jak krzewić zdrową kulturę dokumentacyjną poprzez edukowanie innych pracowników na temat tego, jak wygląda proces dokumentacji albo jak rozwiązać problem niejasnych wymagań, na bazie których tworzone są materiały.

Podsumowując, to dobrze przemyślana prezentacja, dzięki której możemy poszerzyć spojrzenie na dokumentację.

Jak stać się lepszym liderem dla Twojego zespołu

Jenn Leaver w swoim wystąpieniu ''Docs leadership: How to become a stronger leader for your team'' opowiada o byciu liderką dla zespołu dokumentacji. Nawet jeśli nie macie w nazwie stanowiska "manager" czy "team leader" to wciąż możecie mieć duży wpływ na cały zespół i procedury dokumentacji. Jenn przybliża proces rozwijania zespołu: od garstki pisarzy technicznych po rozbudowaną grupę ze szczególnymi specjalnościami. Dowiecie się, jak tworzone są plany w perspektywie kilku lat, by stopniowo rozbudowywać zespół i wyposażyć go w odpowiednio dojrzały proces.Dodatkowym atutem tej prezentacji jest zastosowanie się autorki do nadrzędnej zasady: by osiągnąć sukces, należy wpleść dostatecznie dużo zdjęć kotów 😉 I piszemy to bez szyderstwa, bo warstwa wizualna tych slajdów ma bardzo staranie opracowany styl graficzny. Uczta dla ucha i oka.

Lightning talks

Z pośród  wszystkich  przemówień Lightning Talks, w imieniu redakcji, chcielibyśmy zaprosić Was do obejrzenia ''The best tech writing you've never seen'' prezentowanego przez Abi Sutherland. W swojej inspirującej 7-minutowej przemowie opowiada o  instrukcji ''How to keep your Volswagen alive, manual for the compleat idiot'', napisana przez Jona Muir. Być może znajdziecie tam trochę wskazówek jak można tworzyć podręcznik, a jednocześnie dobrze się przy tym bawić 😉 .

https://www.youtube.com/watch?v=Xasef7oR25Y&list=PLZAeFn6dfHpnaoiOQyd9BYbQbprDGQjQ9&index=15

Drugą pozycją, która zapadła nam w pamięci jest: ''New, first, & only"  autorstwa Coley Woyak. Opowiada ona o swoich trudnych początkach w nowej tematyce: Kubernetes dokumentowanej przy użyciu nieznanego jej wcześniej podejścia ''Doc as code". W swojej krzepiącej relacji Coley opowiada o uczuciu niepewności i przytłoczenia nowymi obowiązkami, które dzięki wytrwałości i sprytowi udało się przekuć w nowe doświadczenia i pewność siebie.

https://www.youtube.com/watch?v=W-DlX8IuKMA

Film ten jest inspirujący dla osób znajdujących się obecnie na progu czegoś nowego i (jeszcze) niekomfortowego.

Job Fairs

Konferencja nie tylko daje możliwość nawiązania nowych znajomości, ale też stwarza okazję do spotkań osób szukających pracy z firmami poszukującymi pracowników. W tym roku na job fairs pojawili się:

Można było z nimi porozmawiać na czacie lub umówić się na spotkanie 1:1.

Na koniec

Ze swojej strony, mamy nadzieję, że trochę Was zainteresowaliśmy, i być może dołączycie na wydarzenie w przyszłym roku, jeśli jeszcze nie mieliście okazji 😊 .

Nam osobiście z przyjemnością słuchało się większości wystąpień. Jak co roku, jedne z nich były mniej, a inne bardziej ciekawe 😉 . Jest to jednak nasza subiektywna opinia. Jeśli chcecie się podzielić Waszą, zapraszamy do komentarzy!

Pozdrawiamy: Martyna & Andrzej