Technical writer w roli eksperta (SME)
W swojej codziennej pracy technical writer bardzo często spotyka się z ekspertami, od których uzyskuje informacje potrzebne do napisania dokumentacji. A czy sam, będąc ekspertem w swojej dziedzinie, może dzielić się swą wiedzą z innymi? Postaram się dziś odpowiedzieć na to pytanie.
Temat eksperta (z ang. Subject Matter Expert, SME) w pracy technical writera poruszyłam jakiś czas temu w tym tekście. Wyjaśniłam w nim kim jest SME oraz co zrobić, by współpraca z nim/z nią była przyjemna i efektywna. Chętnych zapraszam do lektury.
Wracając do tematu dzisiejszego tekstu, technical writerzy mogą być nie tylko ważną częścią zespołu, z którym współpracują. Swoją pracą mogą też wspomóc proces tworzenia produktów i usług w skali całej organizacji. Dzieje się tak, ponieważ, w miarę zdobywania kolejnych doświadczeń, umiejętności i wiedzy wymaganej do stworzenia dokumentacji, mają okazję stać się cennymi ekspertami w danej dziedzinie.
Technical writer na tymczasowy kontrakt czy stale zatrudniony?
Wiele firm, które szukają zewnętrznej pomocy technicznej w pisaniu projektów, oczekuje jedynie, że technical writer, którego wprowadzają na pokład, stanie się wystarczająco kompetentny, aby być w stanie komunikować się z klientami firmy i wykonać odpowiednią pracę (czyli napisać dokumentację). Są też firmy, które zatrudniają pracowników na stanowisko technical writera jako potencjalnych ekspertów w danej dziedzinie, z których umiejętności będą korzystać regularnie. W drugim przypadku, organizacje mają świadomość, że dzięki temu technical writerzy pracujący dla nich, będą mieli coraz większą wiedzę na temat firmy, jej klientów, jej produktów i odbiorców, co przekłada się na coraz lepszą jakość dokumentacji.
Co więc jest lepsze - “wynajęty” technical writer pracujący tymczasowo czy osoba stale pełniąca tę rolę jako regularny pracownik firmy? Oczywiście wszystko zależy od punktu widzenia i potrzeb danej organizacji. Pewne jest jednak, że osoba zatrudniona na kontrakt będzie miała mniejszą motywację, by poznać na tyle firmę, produkt czy klientów, by stać się ekspertem. A przecież w czasie trwania procesu rozwoju danego produktu czy usługi wiedza technical writera również wzrasta i z pewnością będzie się umacniać. Ponadto, ponieważ etatowy pisarz techniczny cały czas zwiększa swoje zrozumienie rynku firmy i odbiorców, również jakość, użyteczność i przydatność tworzonej dokumentacji ulegnie poprawie. Proces ten wymaga jednak sporo czasu i zaangażowania, zarówno ze strony pracownika, jak i pracodawcy.
Jak technical writerzy mogą zostać ekspertami w danej dziedzinie?
Jeśli dana organizacja planuje kontynuować outsourcing swoich potrzeb związanych z pisaniem dokumentacji, dobrze byłoby rozważyć ponowne zatrudnienie tego samego profesjonalnego technical writera do kolejnych wydań lub iteracji produktu lub usługi. Dlaczego? Ponieważ pisarz techniczny, który wcześniej pracował dla danej firmy, będzie już wiedział, jak firma działa, kim są jej klienci, jakich będzie miał współpracowników oraz nad czym będzie pracował. Czas szkolenia, a co za tym idzie koszty pracy, można znacznie skrócić, ponieważ nie jest konieczne pełne wdrożenie pracownika do pracy za każdym razem, gdy rozpoczyna się nowy projekt. W końcu głównym celem technical writera jest zrozumienie tego, co jest dokumentowane, a następnie znalezienie najlepszego sposobu przekazania informacji odbiorcom docelowym. Im dłuższa relacja między pisarzem technicznym a firmą zatrudniającą, tym łatwiej jest pisarzowi technicznemu osiągnąć ten cel.
Te same kwestie dotyczą osoby stale zatrudnionej w korporacji - w miarę nabierania doświadczenia i wspinania się po ścieżce kariery, osoba początkowo niedoświadczona staje się ekspertem do spraw dokumentacji, ale również biznesu, technologii, strategii i właściwie wszystkiego po trochu. Robienie researchu może zaprowadzić naszego techwritera w bardzo różne miejsca organizacji, co zapewne skrzętnie potwierdzą bardziej doświadczeni z nas, którzy mają kontakt z marketingiem, działem produkcyjnym, prawnikami, grafikami, programistami, specjalistami od pozyskiwania danych i kto wie z kim jeszcze.
Od żółtodzioba do SME
W trakcie trwania projektu dokumentacyjnego konieczne będzie, aby technical writerzy konsultowali się z inżynierami, programistami i innymi ekspertami w danej dziedzinie. Wszystkie te osoby mają rozległą wiedzę na temat tworzonego produktu czy usługi, która jest niezbędna, by technical writer dobrze wywiązał się ze swoich obowiązków. Z czasem, dzięki procesowi zbierania danych do dokumentacji i ciągłemu poszerzaniu wiedzy na temat produktu czy usługi, technical writer sam staje się ekspertem na jego temat i to często z unikalną, interdyscyplinarną wiedzą niedostępną dla nikogo innego w firmie.
Korzyści płynące z takiej dogłębnej i rozległej wiedzy jest wiele, w tym zdolność pisarza technicznego do prowadzenia i mentoringu mniej doświadczonych technical writerów zatrudnianych na potrzeby przyszłych projektów dokumentacyjnych. Wiedzę SME z obszaru dokumentacji można także wykorzystać w innych obszarach firmy, w tym marketingu i opracowywaniu zarówno technicznej, jak i nietechnicznej zawartości witryny sieci Web, która może być bezcenna dla klientów. Technical writerzy to nie tylko twórcy dokumentacji. Często są to specjaliści od komunikacji przyzwyczajeni do pracy z wysoce technicznymi informacjami i złożonymi tematami.
Jak widać, ścieżka rozwoju technical writera jest długa i obfituje w wiele możliwości dla rozwoju umiejętności zawodowych. Niejednokrotnie ktoś, kto zostaje zatrudniony tymczasowo, ma szansę na stałą pracę, w miarę jak poszerza swoją wiedzę na temat firmy i jej produktów. Warto więc wziąć pod uwagę pracę jako technical writer planując swoją przyszłość zawodową 😉.