Jak zostać technical writerem?
Jeżeli znacie kogoś, kto w ramach noworocznego postanowienia stwierdził, że musi w końcu znaleźć fajną pracę - oto artykuł idealny dla tej osoby! Jeżeli nie znacie - oto artykuł dla Was. Co zrobić, aby rozpocząć pracę w najlepszym zawodzie świata?
Po pierwsze - trzeba chcieć! Chociaż, właściwie... można chyba zostać technical writerem przez przypadek. Tak, na pewno można. Znamy takie przypadki... Właściwie większość dokumentalistów jakich znamy znalazła się w tym zawodzie przypadkiem, choć teraz oczywiście twierdzą, że była to precyzyjnie zaplanowana ścieżka kariery 😊. Typowy przykład jednego z naszych czytelników znajdziecie w komentarzach do poprzednich wpisów - dziękujemy!.
Ale na pewno trzeba lubić pisać, kontaktować się z ludźmi, pisać, poznawać nowe produkty i technologie, pisać, uczyć się, pisać, pisać, pisać... 😉
Co poza tym? Niewiele - na początek wystarczy nauczyć się bardzo dobrze jakiegoś języka. Z doświadczenia proponujemy polski (wbrew pozorom nie jest to takie łatwe), a w drugiej kolejności angielski. Na rynku najczęściej poszukiwane są dwa typy technical writerów:
- Osoby po studiach technicznych z bardzo dobrą (ale nie perfekcyjną) znajomością języka (najczęściej angielski).
- Osoby po studiach językowych (filologii), z perfekcyjną znajomością języka i co najmniej zainteresowaniem technologią.
Mówimy cały czas o "komunikacji technicznej", z naciskiem na pierwsze słowo, właściwie można więc powiedzieć, że najważniejszą zdolnością którą należy posiadać jest klarowne i efektywne wyrażanie myśli.
Oczywiście każdy dodatkowy punkt, który możecie wpisać do CV działa na Waszą korzyść, przykłady (od najwyżej premiowanych) to:
- Doświadczenie w tego typu pracy (lub podobnej), np. tłumaczenia, prowadzenie strony internetowej, szkolenia lub wykłady...
- Znajomość branży potencjalnego pracodawcy, choćby z perspektywy aktywnego użytkownika lub klienta
- Znajomość narzędzi i technologii wykorzystywanych w techwritingu - XML, HTML, Word (zaawansowane funkcje), narzędzia kontroli wersji, systemy CMS, bazy danych, systemy operacyjne, itd., itp...
- Podstawy grafiki komputerowej, tworzenie ilustracji, ikon...
- Doświadczenie w pracy za granicą lub w wielonarodowościowym zespole - np. praca w hotelu za granicą, stypendium zagraniczne...
Warto o tym pomyśleć odpowiednio wcześnie, żeby na rozmowie rekrutacyjnej podać konkretne przykłady i osiągnięcia. A gdzie iść na rozmowę? Ogłoszeń nie brakuje, sami sprawdźcie. Jeżeli nie możecie nic znaleźć - chętnie pomożemy 😊.
Na blogu I'd Rather Be Writing (który polecamy), warto przeczytać artykuł o tym jak wskoczyć do naszej branży, oraz kilka informacji na temat samego zawodu techwritera. Uwaga: jeżeli nie rozumiecie tego co tam jest napisane to znaczy, że jest jeszcze trochę za wcześnie i należy wrócić do punktu pierwszego (nauka języka).
Pierwsza praca nie będzie zapewne świetnie płatna (patrz wyżej - w tym zawodzie liczy się doświadczenie), ale... będzie już pracą w zawodzie technical writera 😊. Później pójdzie już z górki (jakiś czas temu pisaliśmy o tym ile zarabia techwriter). O ile Wam się spodoba i troszkę się postaracie. A czym będziecie się zajmować?
A tak bardziej praktycznie to tym.
Albo tym, co akurat będzie w firmie potrzebne 😉. Może się zdarzyć tak, że traficie w miejsce gdzie do tej pory nie było technical writerów a dokumentacja, materiały treningowe, itp. "pisały się same". Wbrew pozorom to świetna sytuacja. Szef na pewno powie Wam dlaczego Was zatrudnił, a po kilku tygodniach już to Wy będziecie mogli zaproponować mu co jeszcze można by zrobić w obszarze komunikacji technicznej. Uwierzcie, ucieszy się, a jeśli będziecie przekonujący to może nawet zatrudni Wam kogoś do pomocy 😊
A co później? Napiszemy niebawem. Na pewno jednak trzeba się ciągle uczyć i rozwijać, jak w każdym zawodzie. Propozycje warte rozważenia znajdziecie np. na już wspomnianym blogu. Albo w innym miejscu. Albo w ogłoszeniach pracodawców - warto trzymać rękę na pulsie - wiedza, praca, możliwości, pieniądze są o kilka kliknięć stąd.
Wystarczy chcieć.