Przejdź do głównej zawartości

Relacja z Write the Docs Prague 2020 online

· 7 min aby przeczytać

Stało się! 18-20 października odbyła się konferencja Write the Docs Prague. Zapraszamy na naszą relację z tego wydarzenia!

Ze względu na sytuację z korona wirusem, konferencja odbyła się całkowicie online. Nowy charakter Write the Docs nie powstrzymał uczestników od spotkań oraz aktywnego angażowania się w dyskusje oraz wystąpienia na wirtualnej scenie i poza nią.

O wirtualnej konferencji

W konferencji wzięło udział ponad 300 osób z całego świata. Dla niektórych uczestników wiązało się to z niewielkim utrudnieniem - nocnym wstawaniem. Na wirtualnej scenie wystąpiło 16 mówców oraz śmiałkowie, którzy postanowili podzielić się swoją wiedzą i pomysłami w czasie Lighting Talks.

Spotkania odbywały się na Hopin. Dzięki wirtualnej platformie można było w łatwy sposób oglądać wystąpienia prelegentów, uczestniczyć w sesjach writing days i zadawać pytania. W międzyczasie uczestnicy mogli się bliżej poznać i podzielić swoimi spostrzeżeniami oraz wiedzą z zacisza swojego domu 😊.

Organizatorzy zadbali o wszystkie aspekty konferencji. Na początek przygotowali Intro jak poruszać się po platformie. Uczestnicy natomiast mogli wygodnie usiąść w swoich fotelach z kubkiem kawy lub herbaty i skupić się na wydarzeniu.

Atmosfera

Zaletą niewirtualnych konferencji są oczywiście bezpośrednie kontakty z uczestnikami, możliwość dołączenia do spontanicznej dyskusji przy kawie, udział w żywiołowych, panelowych dyskusjach. Będąc na widowni w trakcie wygłaszania szczególnej prezentacji, udziela się entuzjazm pozostałych odbiorców. Podczas tegorocznej edycji, z wiadomych względów, nie można było w ten sposób przeżywać tego dokumentacyjnego święta. Organizatorzy dołożyli jednak wszelkich starań, by w ramach zdalnej konferencji jak najwierniej odzwierciedlić klimat tego wydarzenia. Oprócz słuchania prezentacji, można było również przyłączyć się do dyskusji w ramach Unconference. Każdy uczestnik mógł zaproponować własny temat. Wystarczyło dołączyć do wskazanego stolika o odpowiedniej porze, by posłuchać innych tech writerów i również zabrać głos.

Spotkania w korytarzu Hallway były zupełnie swobodną formą. Wystarczyło zerknąć na liczbę uczestników obecnych w jednym z dwóch "korytarzy" i można było spróbować nawiązać kontakt. Czasami potrzebny był odważny wodzirej, który włączał kamerę i proponował temat. Po kilku próbach zarzucenia wędki udawało się trafić temat, który zainteresował większą liczbę osób - na przełamanie lodów rozmowa często schodziła na koty ☺️. Korytarzowe pogawędki trwały do późnych godzin wieczornych. Po pewnym czasie można było odpłynąć w rozmowie i zapomnieć, że nie znajdujemy się w tym samym pokoju. Udział w tych spotkaniach dało się łatwo pogodzić z potrzebami życia codziennego, dzięki czemu zyskaliśmy dużą elastyczność. Po przestawieniu się w nowy tryb, można było wejść w wiele interesujących interakcji, posłuchać o narzędziach, rozwiązaniach i dobrze się przy tym pośmiać.

Wystąpienia

Jak co roku, konferencję rozpoczęła Mikey Ariel, która z entuzjazmem wprowadziła uczestników do tego nietypowego wydarzania.

Na tegorocznej konferencji było wiele ciekawych tematów. Każda prelekcja wniosła coś nowego i wypełniła luki w mojej wiedzy, a także pozostawiła przestrzeń na działanie.

W głowie najbardziej zapadło mi kilka wystąpień, którymi chciałabym (w imieniu redakcji) się z Wami podzielić. Wszystkie wystąpienia znajdziecie (tutaj).

Czy osoba tworząca graffiti ma coś wspólnego z technical writerem?

Kruno Golubić  w swoim  wystąpieniu "From Graffiti Writer to Technical Writer" opowiedział o tym jak został technical writerem. Wskazał podobieństwa i różnice między graffiti writerem a technical writerem.  Na pewno mają wspólny cel, którym jest produkt końcowy. Czasem drogi wcielenia projektu w życie mogą być rożne, dlatego ważne jest aby umieć korzystać z dostępnych zasobów i współpracować z innymi, aby móc wykonać zadnie 😊.

To dobra inspiracja zwłaszcza dla osób chcących rozpocząć swoja przygodę z tworzeniem dokumentacji. Może w Was również drzemią nieodkryte talenty lub posiadacie wiedzę, którą możecie podzielić się z innymi?

Dlaczego analiza danych i komentarze od klienta są potrzebne?

Bardzo ciekawe wystąpienie Karissy Van Baulen -"The Importance of Using Analytics and Feedback for your Documentation". Karissa opowiedziała na jakie dane liczbowe należy zwrócić uwagę, aby dowiedzieć się czy Wasza dokumentacja jest użyteczna. Poprzez użycie prostych narzędzi można sprawdzić czy dokument jest czytelny albo gdzie poruszanie się po nim sprawia trudność użytkownikowi. Użycie danych statystycznych i uzyskanie odpowiedzi od klienta czy też użytkownika, pomoże w ulepszeniu dokumentacji, zaoszczędzi czas i pieniądze.

Ma to sens? Może warto się nad tym zastanowić 🤔?

Czy to co piszemy w dokumentacji jest zrozumiałe?

Paul Brown z swojej prelekcji "Baseline or Technical Writing for Not-Technical Readers" mówił o znaczeniu baseline – ”linii odniesienia”. Kiedy zaczynacie pracę nad dokumentacją, czy zastanawiacie się od czego zacząć i jak to o czym piszecie, jest rozumiane lub nie przez Waszych odbiorców?

Należy pamiętać, że nie zawsze wiadomo kto jest odbiorcą dokumentacji. Może okazać się, że ta osoba nie dysponuje takim poziomem wiedzy jak Wy. I tutaj kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować:

  • Wytłumacz specjalistyczne albo bardzo techniczne znaczenie wyrazów (żargon)
  • Opisz znaczenie skrótowców (akronimów)
  • Używaj przykładów, które w praktyczny sposób przybliża nam dane zagadnienie
  • Unikaj metafor, które mogą zaprowadzić naszego czytelnika nie tam gdzie trzeba lub wprowadzić w błąd.

Ułatwi to Waszemu odbiorcy przejść przez dokumentację, a także pomoże mu zrozumieć dlaczego i w jaki sposób może użyć produktu.

Podać przykład? Tak czy nie?

Idąc tropem dobrych praktyk w dokumentacji, Joe Malin w swoim wystąpieniu "Need examples? Write your own!", podsunął kilka trafnych sposobów, jakich przykładów używać, aby usprawnić dokumentacje API. Wyjaśnił również dlaczego jest to takie ważne, aby ich używać.

Jako technical writer, warto użyć swoich zdolności opisywania i wyjaśniania. Usprawni to Waszą komunikację z klientem oraz produktywność poprzez wyeliminowanie pomyłek lub błędów, pokaże także wartość produktu. Istotne jest, aby nie były to przypadkowe przykłady!

Na co zwrócić uwagę?

  • Słuchaj co mówi klient, z czym ma problem, co jest niezrozumiale, jakie ma potrzeby?
  • Warto zebrać informacje od deweloperów i analityków, aby zrozumieć w jaki sposób klient używa produktu.
  • Na tej podstawie możesz zebrać przykłady i przekształcić tę wiedzę w użyteczny dokument.
  • Na koniec warto zweryfikować i przetestować to co Wam się udało stworzyć.

Co tu dużo pisać 😉

”Examples are worth 1000 words”

Hmmm... a może użyć wideo lub screeshoty?

Pliki multimedialne, GIF-y czy screeshoty są często dodawane jako materiały pomocnicze do dokumentacji. Pomagają klientom oraz użytkownikom zrozumieć działanie produktu. Ale czy wiemy jak zarządzać taką dokumentacją? Co zrobić gdy nasza dokumentacja wymaga szybkich zmian? Czy to się opłaca?

Jen Weaver w swoim wykładzie "Future-Proofing Your Support Visuals" w 4 krokach omówiła, w jaki sposób zaplanować proces tworzenia multimediów, aby efektownie je dostarczyć i żeby było to opłacalne dla zespołu i klienta.

Podstawowe parametry procesu to:

  • Modułowość - zapisywanie plików tak, aby można było je łatwo edytować. Ważne jest aby ocenić nad czym można już pracować przed releasem oraz czy pliki i narzędzia są dostępne dla wszystkich osób zaangażowanych w prace nad danym wideo.
  • Mierzalność - warto zwrócić uwagę ile i jakie multimedia można stworzyć lub zaktualizować. Ile zajmuje to czasu? Czy jest to konieczne? Zebrane dane pomogą Wam odpowiedzieć na te pytania i zaplanować zasoby i czas przeznaczony na wykonanie zadania.
  • Elastyczność - pomoże zaplanować prace każdego członka zespołu w zależności od potrzeb projektu. Czasem oprócz prac nad multimediami członkowie zespołu mogą wykonywać inne zadania.
  • Szczegółowość - stworzony guideline, który będzie prowadził i podpowiadał jakich czcionek, kolorów używać, jaki przybrać ton głosu. Może warto nagrać jak mają wyglądać i brzmieć multimedia i przygotować materiały pomocnicze dla zespołu.

Czy ta strona budzi Twoją radość?

Czy zdarza Wam się przeszukiwać dziesiątki stron z dokumentacją, które gromadziły się przez lata w intranecie Waszego firmy? Czy czujecie się czasem jak Indiana Jones próbujący odkryć zaginiony artefakt, a droga do prawdy wiedzie przez labirynt pełen pułapek i fałszywych tropów? Jeśli znacie to uczucie, to z całą pewnością prezentacja  Abigail Sutherland Was zainteresuje. Abigail pełni rolę information architect w firmie TomTom. Opowiada o swojej misji uporządkowania stron na Confluence dla dużego działu z bardzo bogatą historią. Świetnie wyważyła swoją prezentację "Organizing a Confluence hoard, or, does this page spark joy?". Prelekcja jest lekka, zabawna, szczera i pełna praktycznych wskazówek, które pomogą Wam, gdy trzeba będzie zmierzyć się z podobnym wyzwaniem. Podpowiada jak ugryźć ten temat, począwszy od porad jak znaleźć sprzymierzeńców, po kwestie koncepcyjne i techniczne. Nagrywając materiał na konferencje Abigail bardzo zręcznie skorzystała z nagrania na tle zielonego ekranu, co dodatkowo dało bardzo ciekawy efekt wizualny.

Podsumowanie

Tegoroczna wirtualna konferencja Write The Docs Prague 2020 była wspaniałą okazją na sprawdzenie nowych możliwości integrowana się społeczności w sieci. Osobiście podobała mi się opcja konferencji online, więc mam nadzieję, że organizatorzy zachowają niektóre funkcjonalności. To był bardzo intensywny i dobrze zainwestowany czas.

Na oficjalnej stronie organizatora znajdziecie wiele ciekawych artykułów, książek oraz rozmaitych informacji branżowych. Zachęcam do zajrzenia na writethedocs.org