Ostatni UA Europe – relacja

No i stało się. UA Europe, który odbył się w dniach 8-9 czerwca 2017 w Harrogate, był ostatnim w historii. Na szczęście, załoga techwriter.pl tam była, żeby się pożegnać. Czego się nauczyliśmy i jaka była tajemnicza rozrywka wieczoru? O tym w dalszej części relacji.

Ciekawe wystąpienia

Oto podsumowanie najciekawszych, naszym zdaniem, wystąpień.

  1. Observations on Help (Matthew Ellison), kilka uwag opartych o badania użytkowników:
    • Użytkownicy rzadko klikają w link typu „wróć do góry strony”
    • Boczne menu nawigacyjne często służy do odnajdowania się w treści
    • Search jest najbardziej pożądaną funkcją, więc powinien działać bardzo dobrze
    • Bardzo ważna jest jasno zaznaczona i łatwa do znalezienia sekcja typu „Getting Started”
    • Użytkownik skupia się na bardzo małej części ekranu i nie widzi informacji dookoła (nawigacji, pomocnych linków, itp.), dlatego jeżeli coś jest ważne musi być wyraźnie widoczne, i może powinno być jedyną rzeczą na ekranie
  2. Updating your task topics for the modern world (Leah Guren), porady dla technical writerów dotyczące procedur i procesów:
    • Procedury pozwalają użytkownikowi od razu zacząć działać, dlatego są ważne
    • SME myślą o funkcjonalnościach produktów, technical writerzy muszą przetłumaczyć ich myślenie na czynności, które użytkownik będzie wykonywał
    • Procedura powinna mieć jasny tytuł, który zaczyna się od czasownika, jeśli to możliwe
    • Przed procedurą napiszmy krótko (max. dwa zdania) co użytkownik zyska z wykonania tej procedury
    • Przed procedurą napiszmy też czego użytkownik potrzebuje – opcjonalnie możemy to napisać jako pierwszy krok
    • Procedura powinna być tam gdzie użytkownik będzie jej szukał – może nie w helpie, ale w aplikacji (embedded UA), lub na YouTubie
  3. Software Support and Artificial Intelligence (Kristof Van Tomme) – przyszłość online helpa:
    • Ludzie coraz częściej polegają na sztucznej inteligencji (artificial intelligence = AI) jak Google Assistant, Amazon Alexa, czy Siri; ten sam trend w końcu pojawi się komunikacji technicznej
    • AI będzie dawać ludziom pomocne uwagi w czasie gdy pracują z produktem (tak jak kiedyś Clippy)
    • Kiedy już nie będzie potrzeby pisania treści (bo komputery będą ją same generowały), praca technical writerów w świecie AI będzie się wiązała z tworzeniem grafów dotyczących produktu. Na podstawie tych grafów AI będzie łączyć ze sobą elementy treści i polecać ją czytelnikom, kiedy będą używać określonych elementów produktu.
  4. Best-in-class Embedded UA (Scott DeLoach) – przykłady pomocy kontekstowej:
    • Czasami zamiast osadzać pomoc, lepiej jest podać wyraźny, użytecznie sformułowany link do helpa
    • Można oszczędzić miejsce na formularzu, wpisując czego się oczekuje prosto w text box, podając nawet przykład, format daty, itp. formularz z podpowiedziami w polach tekstowych
    • Pomoc kontekstową można też umieścić w bocznym panelu aplikacji
  5. Every Page is Page One (Mark Baker) – jak pisać pomoc użytkownika w dobie Google’a
    • Użytkownicy nie czytają naszego „manuala” tylko trafiają na konkretną stronę dzięki wyszukiwaniu
    • Strona na którą trafią jest pierwszą stroną, którą widzą
    • Nie możemy zakładać, że wiedzą o czym pisaliśmy na innych stronach, ale powinniśmy zakładać jakiś poziom wiedzy
    • Pomoc, która tłumaczy zawsze wszystko od podstaw, tak jakby użytkownik nie miał żadnej wiedzy, nie jest pomocna dla nikogo

Wieczorna rozrywka

Wieczorem po wykładach, uczestnicy zebrali się w sali teatralnej w hotelu z drinkami w dłoniach. Wszyscy czekali na wielką niespodziankę wieczoru.

I nie zawiedli się. Na scenę wyszedł dziarski artysta i przywitał wszystkich zadziornym wierszykiem o konferencji, sponsorach i prelegentach, po czym przeszedł do śpiewania rubasznych piosenek przy akompaniamencie pianina. Był to tradycyjny wykonawca z nurtu Music Hall. Choć tego typu występy straciły na popularności w latach sześćdziesiątych XX wieku, są niewątpliwie częścią brytyjskiej tradycji estradowej. Dla Polaka na widowni było to niewątpliwie zaskakujące doświadczenie, ale jak to ujęła jedna z uczestniczek, było to bardzo „kochane” (darling).

Ostatni raz

Na koniec Matthew Ellison ogłosił, że nie będzie już kolejnej edycji UA Europe. Matthew i jego żona Georgette organizowali wydarzenie przez ostatnie 21 lat, jednak wszystko co dobre ma swój koniec. Zatem UA Europe przechodzi do historii, a nam pozostają wspomnienia i zdobyta wiedza.

Techwriter.pl był dumnym partnerem medialnym konferencji.