Konferencja Knowledge Management Solutions – relacja

Jakiś czas temu informowaliśmy Was o tej konferencji, dziś krótka relacja i wrażenia z punktu widzenia uczestnika.

Na początek, z kronikarskiego obowiązku, kilka informacji organizacyjnych:

  • Czas: 29 października 2014, 9:30-13:00
  • Miejsce: Warszawa, biurowiec Millenium Plaza, Al. Jerozolimskie 123A
  • WWW: http://knowledgemanagementsummit.pl/
  • Liczba uczestników: około 50
  • Agenda:

KMS_agenda

 

Kluczowe rzeczy, które udało nam się wyłapać z poszczególnych prezentacji przedstawiamy poniżej. Niecierpliwych od razu uprzedzamy, że najlepsze było na końcu.

Knowledge Management – jak zdiagnozować czego właściwie potrzebuje nasza firma?

Weź pod uwagę:

  • Kluczowe kompetencje
  • Zasoby wiedzy
  • Problemy do rozwiązania i możliwe usprawnienia
  • Planowanie projektów
  • Inne…

Pomyśl o tym jaką wiedzę potrzebujesz mieć i STOSOWAĆ w:

  • Projektach
  • Pracy z klientami
  • Przygotowywaniu ofert
  • Walce z konkurencją
  • Wewnętrznej organizacji
  • Codziennym zarządzaniu pracownikami
  • Inne…

Po czym zadzwoń do MDDP Business Consulting, a światowej klasy specjaliści zajmą się całą resztą 🙂

Nowe technologie w zarządzaniu wiedzą.

Bardzo ciekawe wyniki globalnych badań, nam najbardziej zapadły w pamięć dwa fakty:

  • „Pracownicy biurowi spędzają od 15% do 35% czasu na poszukiwaniu informacji.”
  • „Pracownicy biurowi spędzają więcej czasu na odtwarzaniu informacji niż na ich tworzeniu”.

Brzmi znajomo? Firma FINDWISE ma na to rozwiązanie 🙂

Oprogramowanie Knowledge Management jako narzędzie budowania potencjału strategicznego firmy.

Po tym wystąpieniu został nam link do strony Knowledge Management World, oraz przemyślenia na temat poziomów zaawansowania zarządzania wiedzą w firmach:

  • Najniższy poziom to poziom IT – mamy super system do zarządzania wiedzą i wszyscy liczą, że dzięki temu wszystkie problemy się rozwiążą 😉
  • Poziom HR i kultury korporacyjnej – dział kadr i menedżment współtworzą, zachęcają i używają zasobów wiedzy dostępnych w firmie przechowywanych w wyżej wspomnianym systemie IT.
  • Poziom kategoryzacji i zarządzania zawartością – niestety rzadko spotykany :).

Na jakim poziomie funkcjonuje Wasza firma? Jeżeli chcecie wejść na poziom pierwszy – firma BSSG ma dla Was gotowy produkt 🙂

Narzędzia w działaniu. Wykorzystanie rozwiązań KM na przykładzie realizacji globalnego projektu badawczego w TNS.

Ciekawy przykład z życia i ciekawy projekt, w którym zarządzanie wiedzą okazało się kluczowe. Wykorzystano takie narzędzia jak:

  • Maile 🙂
  • Szkolenia on-line
  • Intranet
  • Webinaria
  • Warsztaty
  • Quizy

Prowadzący prezentację w przekonujący sposób przedstawił zalety poszczególnych rozwiązań i kilka ich wad. Nam najbardziej spodobało się stwierdzenie, że kluczem jest uczynienie każdego menedżera odpowiedzialnym za zarządzanie wiedzą w jego projekcie i organizacji. Jak to zrobić? Pokazać mu, jaki to może mieć wpływ na jego karierę!

Prawa autorskie i tejemnica przedsiębiorstwa – legalne korzystanie z dokumentów w ramach systemów Knowledge Management.

Prawnik z kancelarii DZP skupił się na dwóch tematach:

  • Ustawie o prawie autorskim.
  • Tajemnicy przedsiębiorstwa oraz ochronie tzw. know-how (na przykład za pomocą umów NDA – non-diclosure agreements).

Do tej pory zastanawiamy się, co chciał nam przekazać i dochodzimy do wniosku, że codziennie łamiemy jakieś prawo, a jeśli nawet nie, to na pewno ktoś i tak może nas pozwać. Ale z drugiej strony zawsze ktoś inny może nas wybronić.

Zarządzanie wiedzą w strategiach firm.

Tak, istnieją firmy, które robią coś takiego! Można też o tym ciekawie opowiadać! Pani profesor Irena Hejduk ze Szkoły Głównej Handlowej szczyci się ponad 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu (nie tylko wiedzą) – i to było widać. Naszym skromnym zdaniem jedna z dwóch najlepszych prezentacji całej konferencji.

Dowiedzieliśmy się czym różnią się dane od informacji, co to jest wiedza, czym różni się od pozostałych dwóch i dlaczego wiedza to nie mądrość. Odświeżające.

wiedza_madrosc

Wystąpienie na dużym poziomie (również abstrakcji). Ale można było wychwycić także bardzo praktyczne wskazówki. Na przykład taką – planując projekt dotyczący przekazywania wiedzy, koniecznie upewnij się, że w zespole projektowym są nie tylko posiadacze wiedzy, ale również odbiorcy. To oni wiedzą najlepiej jakie są ich potrzeby!

Przeładowanie informacyjne (information overload) – wyzwanie dla biznesu.

Ostatnia prezentacja – profesora Jana Fazlagica z Akademii Finansów i Biznesu Vistula – miała najładniejszą szatę graficzną a prowadzący najbardziej się spieszył :). Ale było bardzo ciekawie. Odwrotnie niż wszyscy poprzednicy, wykładowca skupił się na tym, jak ograniczyć przepływ informacji i ograniczyć efekt przeciążenia wiedzą, którego przecież wszyscy na co dzień doświadczamy.

Kilka haseł które zapadły nam w pamięć:

Wszystko to efekty niesamowicie niskiego kosztu produkcji i przekazywania informacji w dzisiejszych czasach. Jesteśmy zarzucani newsami, analizami, opiniami, książkami, a do tego, paradoksalnie, cały czas rośnie konsumpcja papieru na świecie. Jak się przed tym bronić? – stosować filtry, personalizować wyszukiwanie, ćwiczyć siłę woli, czytać streszczenia. Dokładna diagnoza problemu i recepty – w dwóch książkach pana profesora, których nie omieszkał polecić słuchaczom 🙂

Podsumowanie

Nasza relacja jest chyba dłuższa niż konferencja :), która wydaje się być głównie wydarzeniem marketingowo-sprzedażowym. Trudno ją polecać, ale i trudno odradzić, biorąc pod uwagę zerowy koszt uczestnictwa (poza czasem). Niektórym uczestnikom udało się nawet wygrać ciekawe nagrody w końcowym losowaniu. Większość prezentacji bardzo powierzchownie ślizgało się po tematach, ale wynikało to zapewne z ograniczonych możliwości czasowych.

Dlaczego o niej w ogóle piszemy? Przede wszystkim dlatego, że praca techwritera to właśnie praca z wiedzą, nad wiedzą i jej przekazywaniem. To jest sedno i esencja naszej pracy – przekazywanie wiedzy. Chcemy również, abyście przez moment zastanowili się nad tym, jak wygląda zarządzanie wiedzą w Waszej firmie. I – jeśli nie jest idealnie – spróbowali coś zmienić. Warto.

A dodatkowo, oczywiście, chcieliśmy zamieścić w Internecie jeszcze jedną opinię, zwiększyć Wasz IFS oraz cognitive overload oraz zagęścić data smog ;).