Przejdź do głównej zawartości

Jak zrekrutować Tech Writera?

· 3 min aby przeczytać

Rozmowy kwalifikacyjne to wyzwanie nie tylko dla kandydatów, ale także dla rekrutujących. Znalezienie osoby, która spełni nasze oczekiwania nie jest takie proste, dlatego musimy zastanowić się w jaki sposób sprawdzić czy kandydat posiada wiedzę i umiejętności, których poszukujemy. Kilka lat temu jeden z kierowników poprosił Toma Johnsona o poradę w jaki sposób sprawdzić umiejętności praktyczne dwóch kandydatów na stanowisko Tech Writera. Ciekawe jest to, że początkowo Tom był przeciwny przeprowadzaniu testu pisemnego stwierdzając, że nie ma to większego sensu. Porównywał taką sytuację do rekrutacji lekarza lub prawnika, którzy musieliby iść do sąsiedniego pomieszczenia i w ciągu 30 minut zdiagnozować jakiegoś pacjenta albo napisać 3 strony wystąpienia sądowego. Jednak po niespełna miesiącu, Tom całkowice zmienił zdanie i stwierdził, że przeprowadzanie testów pisemnych w trakcie rekrutacji na stanowisko Technical Writera ma jak najbardziej sens, dlatego że pomaga odsiać kandydatów, których jakość pisania jest niezadowalająca. Poniżej przedstawiamy wytyczne jakich powinniśmy się trzymać w jednej i drugiej metodzie.

Metoda 1 - brak testu pisemnego

Jeśli zdecydujecie się nie przeprowadzać testów pisemnych, możecie spróbować ocenić umiejętności kandydata używając poniższej listy: 1. Poproście o próbki stworzonych tekstów. One najlepiej świadczą o zdolnościach kandydata. Czasami nie jest to łatwe, ponieważ takie próbki mogą być poufne i ich publikacja bez zgody firmy może nie być zgodna z prawem. 2. Poproście o ocenę dokumentacji swojej firmy. Zapytajcie co kandydat by zmienił. 3. Poszukajcie dowodu na entuzjastyczne podejście do zawodu. Możecie zapytać czy w ciągu ostatnich miesięcy osoba ubiegająca się o stanowisko zrobiła coś co świadczy o tym, że lubi swój zawód. 4. Sprawdźcie blog kandydata. Jeśli go nie prowadzi, spróbujcie poszukać jakichś informacji na jego temat. Jeśli nie jesteście w stanie nic znaleźć, podejdźcie sceptycznie do odpowiedzi na pytanie z punktu 3. 5. Zapytajcie o strategię kandydata dotyczącą publikowania dokumentacji w wielu formatach z jednego źródła. W ten sposób można sprawdzić na ile podąża on za obecnymi trendami. 6. Porozmawiajcie o przypadkowych rzeczach, żeby sprawdzić czy taka osoba byłaby przyjemnym współpracownikiem. 7. Poprośćie Tech Writerów pracujących w firmie, żeby porozmawiali z kandydatem, szczególnie jeśli sami nie jesteście Tech Writerami. Dokumentaliści szybką wyczują czy kandydat wie o czym mówi. 8. Zapytajcie jaka jest ulubiona instrukcja obsługi kandydata i dlaczego. 9. Jeśli chcecie dać kandydatowi jakieś zadanie, poproście o stworzenie filmiku pokazującego obsługę jakiegoś oprogramowania. Warto mieć kogoś kto nie tylko umie pisać, ale potrafi też tworzyć filmiki instruktażowe. 10. Sprawdźcie czy kandydat wykorzystał style formatując swoje CV.

Metoda 2 - test pisemny

Jeśli zdecydujecie przeprowadzić się test pismeny, poproście kandydata o opisanie jakiegoś typowego modułu rozwijanego w Waszej firmie. Jeśli stworzony tekst zawiera poniższe elementy, to jest to znak, że kandydat nie nadaje się na stanowisko Tech Writera: 1. Brak użycia numerowanych kroków. 2. Procedury mają ponad 20 kroków i nie zostały rozbite na mniejsze zadania. 3. Tekst jest niejasny. 4. Tekst jest kiepsko zorganizowany. 5. Formatowanie jest niechlujne. 6. Treść nie jest ustrukturyzowana za pomocą stylów. 7. Kroki nie są dokładnie opisane. 8. Definicje pól nie są wyróżnione. 9. W tekście występują literówki i błędy gramatyczne.

Która metoda według Was pozwala lepiej sprawdzić umiejętności kandydata na stanowisko Tech Writera? A może macie jeszcze jakiś inny sposób? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Oryginalny artykuł Toma Johnsona można znaleźć tutaj.