UA Conference – relacja

Dzieliliśmy się z Wami pierwszymi wrażeniami z konferencji, dziś kolejna porcja relacji z kilku wybranych prezentacji: Who are we? A mirror of UA professionals (Joe Welinske), Trends in user mobile assistance (Joe Welinske), oraz Automating and managing multiple projects in a multilingual environment (Thomas Bro-Rasmussen). A to jeszcze nie koniec…

Who are we? A mirror for UA professionals – Joe Welinske

Na swojej stronie Joe Welinske każdego roku umieszcza ankiety, które mają na celu przybliżenie profilu ludzi zajmujących się tworzeniem dokumentacji technicznej. W swojej prezentacji Joe przeanalizował odpowiedzi na niektóre pytania pochodzące z dwóch ankiet: Skills & Technology (2014) oraz Salary (2013). W tym krótkim streszczeniu, my podzielimy się najciekawszymi przykładami.

Umiejętności

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jakie umiejętności są dla dokumentalisty najważniejsze podczas wykonywania codziennych czynności? Według Joe zaskoczeniem jest, że tylko połowa ankietowanych odpowiedziała, że praca przy szeroko pojętych multimediach, a liczba ta nie zmieniła się od poprzedniej ankiety. Jest to o tyle niespodziewane, iż wydaje się, że coraz więcej informacji przekazywanych jest użytkownikom wizualnie i zwiększa się też liczba osób pracujących przy tworzeniu filmów instruktażowych.

Nie zmieniła się również liczba osób, dla których istotne jest testowanie użyteczności dokumentacji technicznej, czego Joe jest zaciekłym propagatorem.

Znajomość kodu

W kategorii code-level expertise wzrosła liczba głosów oddanych na technologię DITA. HTML i CSS cały czas przodują, ale wydaję się że gdyby te dwie technologie zostały rozdzielone, CSS otrzymałby dużo niższą liczbę głosów. Co ciekawe, liczba osób znających języki programowania takie jak C++, C# czy Java wynosi zaledwie 10%. I tutaj rada od Joe: jeśli umiesz rozczytać kod i umiesz go opisać, możesz bez namysłu lecieć do USA, a tam Google, Microsoft, Amazon czy inne tego typu wielkie korporacje przyjmą cię z pocałowaniem ręki i od ręki 🙂

Systemy pomocy

Jeśli chodzi o systemy pomocy, to wśród technologii Microsoftu nadal dużą popularnością cieszy się HTML Help (.chm). I tu ciekawostka: rokiem, w którym po razy ostatni ten system został zmodyfikowany był 1998! Mimo to jedna czwarta respondentów nadal uważa go za bardzo ważny system. Najpopularniejsza nadal pozostaje pomoc użytkownika tworzona w HTMLu lub XMLu i otwierana w przeglądarce.

Platformy

Najczęściej wspierane platformy to oczywiście Windows, rośnie też ilość osób głosujących na MAC OS X oraz platformy mobilne. Tutaj najwięcej dokumentacji piszemy dla aplikacji webowych (44%), na Androida (39%) i iOS (42%).

Wynagrodzenie i zadowolenie z pracy

Jeśli chodzi o pytania dotyczące wynagrodzeń, nie da się ich zbytnio odnieść do polskich warunków. Co jednak ciekawe, na pytanie o doświadczenie zawodowe, aż 77% osób odpowiedziało: 10 lat lub więcej. Najmniej natomiast: 2 lub mniej (3%), 2 – 4 lata (5%). Gdyby to samo pytanie zadać w Polsce, mielibyśmy bez wątpienia odwrotny wynik.

chart

Jeśli chodzi o zadowolenie z warunków pracy, tutaj tech writerzy wskazywali przede wszystkim na dużą satysfakcję wynikającą z nakładanej na nich odpowiedzialności oraz z faktu, że mają bardzo elastyczne godziny pracy.

A z czego są najbardziej niezadowoleni? Według ankiety, firmy wciąż zatrudniają za mało specjalistów od dokumentacji technicznej. Ci, którzy już pracują mają więcej pracy wynikającej z rotacji pracowników oraz z coraz większej ilości projektów.

Co sądzicie o tych statystykach? Jak można je odnieść do Waszej pracy? Jeżeli chcecie wziąć udział w ankiecie Joe, najnowszą możecie znaleźć tutaj.

Trends in mobile user assistance – Joe Welinske

Joe Welinske specjalizuje się w projektowaniu dokumentacji na smartfony i tablety. W swojej kolejnej prezentacji skupił się na systemie Android oraz iOS. Bardzo skrupulatnie, jasno i sprawnie przekazał mnóstwo ciekawych porad odnośnie tego jak powinna wyglądać dokumentacja na urządzenia mobilne.

Kilka krótkich i najważniejszych porad:

  • Zmień podejście. Urządzenia mobilne to nie tylko małe ekrany, ale przede wszystkim zupełnie inne środowisko ich zastosowania i używania.
  • Próba przeniesienia helpa napisanego na Desktopa na urządzenia mobilne to nie jest dobry pomysł! 🙂

Kilka pojęć, z którymi warto się zaznajomić:

  • First Time User Experience
  • Overlays
  • Conditional Programming
  • Wizards
  • TOC

I najważniejsze – prostota języka. Zmniejsz ilość słów, ale utrzymaj dobrą komunikację!

Hasło podsumowujące: Think what is the most important thing that we want to say!

Dla chętnych: Joe poszukuje osób do recenzji jego nowej, jeszcze niewydanej książki. Można się z nim skontaktować w tej sprawie wysyłając do niego maila.

Automating and managing multiple projects in a multilingual environment – Thomas Bro-Rasmussen

Thomas Bro-Rasmussen omawiał podczas swojej sesji w jaki sposób narzędzie MadCap Flare ułatwiło pracę tech writerom w jego firmie. Thomas pracuje w branży medycznej – w firmie GN Otometrics.

translation

W branży tej cała dokumentacja musi być tworzona w przynajmniej 24 językach co zajmuje ogromną ilość czasu. Firma potrzebowała zmniejszyć koszty i zautomatyzować swoje procesy. To wszystko zapewniło im nowe narzędzie MadCap Flare, które opiera się na metodzie single-sourcing.  Metoda ta umożliwia publikację w różnych formatach, redukuje możliwość popełnienia prostych błędów, daje możliwość pracy nad większa ilością projektów, a przede wszystkim znacznie skraca czas potrzebny na stworzenie i opublikowanie dokumentacji w wielu językach.