Przejdź do głównej zawartości

Pomoc użytkownika

· 1 min aby przeczytać
Darek Drezno

Czym zajmują się technical writerzy? Tworzą m.in. kontekstowe pomoce użytkownika (ang. on-line help). A czym zajmują się pomoce użytkownika? I czym właściwie są?

Tradycyjnie już zaczynamy od Wikipedyjnej definicji, która jest niestety dość ogólna. Pomoc użytkownika to po prostu informacja o oprogramowaniu dostarczana razem z nim i dostępna podczas jego używania. Na przykład po wciśnięciu klawisza F1, kliknięciu na ikonkę ze znakiem zapytania, albo przycisk "Help". Często mamy do czynienia z tzw. kontekstową pomocą użytkownika (context-sensitive help) - wyświetlane informacje pomocy zależą od tego z której części systemu aktualnie korzystamy.

Wordhelp

On-line help ma to do siebie, że jest w całości dostępny dla wszystkich użytkowników oprogramowania a jednocześnie nikt nigdy go w całości nie czyta 😊. Poza dokumentalistami oczywiście.  Dostarczany najczęściej w formie plików .chm, HTML, PDF, ostatnio często po prostu jako strony www.

Pomoc użytkownika powinna zawierać spis treści, skorowidz oraz system wyszukiwania. Zazwyczaj można ją też wydrukować, ale to już dość staromodne zastosowanie.