Przejdź do głównej zawartości

Noty wydania (Release Notes) - co, jak, dla kogo?

· 5 min aby przeczytać

Dość dawno temu pisaliśmy pokrótce o notach wydania (release notes). Dzisiaj przyjrzymy się im trochę bliżej.

Zapewne każdy z Was miał okazję zetknąć się z notami wydania w takiej czy innej formie. I zapewne w wielu sytuacjach nie zwróciliście na nie szczególnej uwagi. Aktualizując aplikacje na swoim telefonie, niekoniecznie czujemy potrzebę zapoznawanania się ze wszystkimi usprawnieniami, jakie pojawiają się w nowej wersji. Jednak jeśli chodzi o aplikacje dla biznesu sytuacja jest zgoła odmienna.

Czym są noty wydania?

Według ITCQF, noty wydania są jednym z typów dokumentacji produktu. Ich celem jest przedstawienie użytkownikom zarysu tego co się zmieniło w danej wersji. Noty wydania nie opisują szczegółowo funkcji produktu tak jak, na przykład, podręczniki użytkownika.

Komu i do czego mogą być potrzebne?

Noty wydania mogą być pomocne dla:

  • Administratorów systemu podczas podejmowania decyzji o tym, czy zaktualizować produkt
  • Osób decyzyjnych podczas podejmowania decyzji o zakupie danej aplikacji, ponieważ mogą one nam dać odpowiedź na to, czy produkt spełni nasze wymagania.
  • Tech Writerów podczas planowania i tworzenia innych rodzajów dokumentów, które zostaną dostarczone wraz z nową wersją produktu
  • Testerów przy opracowywaniu scenariuszy testowych.

W jakiej formie są dostarczane?

Odpowiedź jest krótka - w prostej. W związku z tym, że noty wydania mają zazwyczaj kilka stron są one często zintegrowane z produktem lub dostarczane jako pojedynczy plik w formacie TXT, HTML lub PDF.

Co zawierają?

Zazwyczaj noty wydania opisują nowe funkcje naszego produktu, usprawnienia, naprawione problemy (bug fixes) oraz znane ograniczenia ("known issues"). Oczywiście nie oznacza to, że powinniśmy zawierać w nich wszystko, co znajdziemy w naszym systemie do obsługi zgłoszeń ("issue tracking system"). To, co powinno się znaleźć w naszych notach wydania jest po części decyzją biznesową czy, jak kto woli, marketingową. Tutaj z pomocą może nam przyjść Menedżer Produktu lub inna osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem.

Na pewno nie chcemy dzielić się z klientami informacją o jakimś poważnym problemie w naszym produkcie, który sami wykryliśmy i naprawiliśmy. Jeśli istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient sam natknąłby się na ten problem, możemy proaktywnie umieścić w naszych notach informację, że go naprawiliśmy.

Na pewno powinny się w nich znaleźć problemy, które zgłosili nam klienci. Jeśli to możliwe, przy każdym problemie opisanym w notach wydania powinniśmy umieścić numer referencyjny powiązanego z nim zgłoszenia. Dzięki temu nasz klient będzie w stanie łatwo sprawdzić, czy zgłoszony przez niego problem został naprawiony w danej wersji produktu.

Struktura

Każdy ma swój pomysł na ten rodzaj dokumentacji, ale możemy przyjąć, że ogólnie noty wydania mają taką strukturę:

  1. Opis nowych funkcji. Często szczegółowy opis poszczególnych funkcji poprzedzony jest krótkim tekstem reklamującym najważniejsze dodatki do nowej wersji ("features marketing").
  2. Opis wprowadzonych usprawnień.
  3. Opis naprawionych problemów.
  4. Opis znanych ograniczeń.

Jak je tworzyć?

Sposób w jaki tworzymy noty wydania często zależy od tego, jak rozbudowany jest nasz produkt, ile zgłoszeń obsługujemy oraz jak często wypuszczamy nową wersję.

Jeśli pracujemy w małej firmie, która obsługuje stosunkowo niewielką liczbę klientów i wypuszcza nową wersję oprogramowania raz do roku, istnieje szansa, że będziemy mogli tworzyć noty wydania ręcznie. Wtedy możemy posłużyć się jakimś ogólnodostępnym szablonem, np. szablonem w formacie Word od TechWhirl.

W przypadku większej firmy produkującej bardziej rozbudowany produkt, który aktualizowany jest kilka razy do roku, możemy pomyśleć o wdrożeniu jakiejś automatyzacji procesu tworzenia not wydania. Zapewne w takiej firmie korzysta się z jakiegoś systemu do obsługi zgłoszeń, jak JIRA czy Team Foundation Server (TFS). Do formularza zgłoszenia możemy dodać specjalne pola, które będą nam służyły do wpisywania tekstu, który później trafi do not wydania. W najprostszej formie, mogą to być dwa pola: pierwsze do ustawienia czy noty wydania są wymagane dla tego zgłoszenia, a drugie do wpisania tekstu takiej noty, jeśli jest ona potrzebna. Można też dodać więcej pól do wpisania tekstu i dokładniej określić, co powinno się w nich znaleźć. Na przykład: podsumowanie problemu, przyczyna, okoliczności w jakich występuje, rozwiązanie. Następnie możemy użyć raportu lub zapytania do bazy danych, żeby wyciągnąć z naszego systemu informacje z tych dodatkowych pól. Jeśli dołożymy do tego szablon (np. stworzony w XSLT), który wtłoczy te informacje do odpowiedniego formatu, to mamy "linię produkcyjną", która dostarczy nam gotowy dokument. Możemy też skorzystać z gotowych wtyczek, takich jak Automated Release Notes for JIRA czy GitReleaseNotes. Pod tym linkiem znajdziecie propozycję automatyzacji procesu dostarczania release notes. Może będzie dla Was inspiracją.

Oczywiście dodatkowe pola w systemie do obsługi zgłoszeń to tylko początek. Wszystkie te pola nie będą miały dla nas żadnej wartości, jeśli będą puste. Dlatego kolejnym, bardzo ważnym krokiem, jest wprowadzenie procesu, który określi kto, kiedy i w jaki sposób powinien te pola wypełniać. Możemy ustalić, że wypełniają je programiści, którzy rozwiązują problemy, a następnie zgłoszenie trafia do Tech Writera, który sprawdza wprowadzone informacje, edytuje je według potrzeby i dopiero wtedy trafiają one do publikacji.

Przykłady

Na koniec mamy dla Was kilka przykładów:

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat not wydania, polecamy artykuł Let’s All Appreciate These Great Release Notes Together.