Kilka pytań do – część 14

Nasz dzisiejszy rozmówca powiązany jest z firmą Volvo. Co prawda, to nie on brał udział w tej sławnej reklamie ze szpagatem, ale za to ma inne talenty – jego dokumentacja sprawia, że serwisantom ciężarówek i autobusów żyje się lżej. Przed Wami Marcin z Wrocławia.

Jak długo pracujesz jako Tech Writer?

6 miesięcy.

W jaki sposób zostałeś Tech Writerem?

Znalazłem ofertę pracy, która mnie zainteresowała i postanowiłem spróbować.

Czy możesz opowiedzieć coś o swojej firmie i zespole, w którym pracujesz?

Volvo, zespół liczący ok. 30 osób. Pracujemy nad rozwojem aplikacji, która pomaga warsztatom i dealerom w serwisowaniu ciężarówek i autobusów.

W jaki sposób jest zorganizowana praca Twoja i Twojego zespołu?

Mamy zespoły developerów, testerów, business analityków, SRM, PM, Solution Leadera i Technical Writera. Pracujemy w 2-tygodniowych sprintach. Release ma miejsce maksymalnie dwa razy w roku.

Jakich narzędzi używasz i co o nich sądzisz?

Jest to wewnętrzny system Volvo, ale póki co miałem mało okazji, żeby z nim pracować, więc wyrobienie sobie o nim opinii zostawiam na później. To taki spory kombajn, którego tylko mała część służy Technical Writerowi do pisania. W tym systemie pisze się manuala do aplikacji. Poza tym piszę Release Notes w Wordzie.

W jaki sposób zdobywasz informacje potrzebne do tworzenia dokumentacji?

Rozmowy z członkami zespołu, dokumentacja systemowa, opisy Change Requestów i bugów w JIRA.

Jakie dokumenty dostarczasz, w jakiej postaci, w jakich językach i jak są one publikowane?

Release Notes pisane w Wordzie w języku angielskim, tłumaczone w tej chwili na 27 języków i publikowane jako PDF na wewnętrznym portalu Volvo oraz na Volvo teamplace.
Help file, czyli manual, pisany w SID (wewnętrzny system Volvo) w języku angielskim i tłumaczony na 32 języki. Dostęp do manuala jest w aplikacji.
Application texts pisane w języku angielskim przez developerów. Ja sprawdzam jakość tych tekstów oraz koordynuje ich tłumaczenie na 32 języki.

Czy oprócz tworzenia dokumentacji zajmujesz się czymś jeszcze, np. tworzeniem materiałów marketingowych? Jeśli tak, to czym i jakich narzędzi do tego używasz?

Redaguję newsletter pisany w Wordzie w języku angielskim i publikowany jako PDF na Volvo teamplace. Pomagam też innym zespołom w pisaniu Release Notes do ich aplikacji w Wordzie. Doraźnie pomagam też w tłumaczeniu na język angielski lub edycji tekstów marketingowych pojawiających się na intranecie Volvo – tu także korzystam z Worda.

Jakie są największe wyzwania, które napotykasz w swojej pracy?

Pisanie zwięzłych i łatwych dla czytelnika tekstów – tego wciąż się uczę, bycie kreatywnym w tworzeniu nowych ciekawych form przekazywania informacji.

Co najbardziej lubisz w pracy Tech Writera?

Uczenie się nowych rzeczy cały czas oraz kontakt z językiem angielskim.

Co byś radził osobom, które chciałyby zacząć swoją przygodę z pisaniem dokumentacji?

Wierzcie w siebie i swoje umiejętności, nie bójcie się podejmowania wyzwań.

 

W razie dodatkowych pytań możecie skontaktować się z Marcinem bezpośrednio przez e-mail marcinbroda101@gmail.com.
Jeśli macie ochotę podzielić się swoimi doświadczeniami, nie zwlekajcie dłużej tylko piszcie na kontakt@techwriter.pl.

Zdjęcie: Jonathan Velasquez (Unsplash)